De Grand Prix van Las Vegas werd voor McLaren een race om héél snel te vergeten. Waar de Britse formatie de laatste maanden vaak als serieuze uitdager van Red Bull werd gezien, eindigde het weekend in Sin City in een complete deceptie. Beide auto’s werden na afloop uit de uitslag geschrapt. De FIA ontdekte namelijk dat de skid blocks – de slijtstrips onder de vloer – veel te ver waren afgesleten. Het gevolg was een dubbele diskwalificatie én een flinke dreun voor het zelfvertrouwen van het team.
Maar nu blijkt dat dit geen incident op zichzelf is. Volgens nieuwe informatie, gedeeld door engineer en F1-analist Dr. Obbs, rijdt McLaren al veel langer gevaarlijk dicht tegen de technische limieten aan. Sterker nog: het team balanceert al maanden op het randje van wat de regels toestaan.
McLaren al langer “bijna illegaal”?
Dr. Obbs, zelf PhD in vloeistofmechanica en bekend om zijn connecties binnen de Formule 1 – vooral bij Red Bull – zegt dat meerdere insiders hem hebben verteld dat McLaren al het hele seizoen extreem lage ride heights gebruikt. Dat houdt in dat de auto zó dicht bij het asfalt wordt afgesteld dat elke hobbel, kerbstone of temperatuurverschil grote gevolgen kan hebben voor de slijtage van de houten vloerplaat.
Volgens hem waarschuwde iemand al na de kwalificatie in Austin (COTA):
“Pas op voor McLaren, zij moeten extreem laag rijden om snel te zijn.”
Dat was destijds geen officiële beschuldiging, maar een teken aan de wand. Toen al hing McLaren volgens meerdere aerodynamici in de paddock voortdurend vlak boven de grens van diskwalificatie.
De echte reden: McLaren’s vloer is een compromis
Veel teams ontwerpen hun vloer op één van twee manieren:
-
Maximale downforce – zoals Red Bull, dat complexe vortexsystemen gebruikt om enorme zuigkracht onder de auto te genereren.
-
Stabiele balans – zoals McLaren, dat zijn vloer niet bouwt als een ‘downforce-monster’, maar als een compromis tussen grip, stabiliteit en bochtensnelheid.
Volgens Dr. Obbs gebruiken de Britten technieken zoals vloerkrimp en subtiele profileringen om een zeer voorspelbare balans te creëren. Het nadeel? Je haalt pas optimale performance wanneer de hele auto écht heel laag boven het asfalt hangt.
Bij Red Bull is de vloer juist extreem geavanceerd. Maar dat komt met risico’s: hun vortexsystemen zijn gevoelig en moeten perfect werken om maximale downforce te leveren. Ferrari zit er volgens hem ergens tussenin, terwijl Mercedes qua filosofie dichter bij McLaren staat.

Waarom rijdt McLaren dan zó laag?
Het antwoord is simpel, maar pijnlijk:
Ze moeten wel, anders verliezen ze terrein op Red Bull.
Hoewel McLaren gedurende het seizoen enorme stappen zette, blijkt de basis van hun concept minder “top-end potentie” te hebben dan dat van Red Bull. Om dezelfde snelheid te halen, moet McLaren:
-
lager,
-
agressiever,
-
en met minder marge rijden.
Daarmee nemen ze meer risico op:
-
te veel slijtage van de skid blocks,
-
instabiliteit bij hoge snelheid,
-
schade bij kerbs,
-
én reglementaire overtredingen.
In Las Vegas ging het mis. Maar volgens Dr. Obbs had het eerder al fout kunnen lopen.
Waarom sommige teams snel zijn in trainingen, maar niet in quali
Er is nóg een interessant verschijnsel dat de insider noemt:
Sommige teams halen in vrije trainingen bizarre snelheden, maar zakken later terug.
Waarom?
Omdat ze in FP1 en FP2 vaak nog over de limiet gaan, extreem laag rijden en grenzen testen. Maar tegen de tijd dat de kwalificatie begint, moeten ze die afstelling terugschroeven om race-legaal te zijn.
Dat verklaart waarom McLaren soms schittert op vrijdag, maar op zaterdag terugvalt. De auto is simpelweg afhankelijk van die lage rijhoogte voor maximale prestaties.
En nu? Wat betekent dit voor de komende races?
Het asfalt van circuits verschilt sterk. Sommige banen, zoals Qatar, Austin en Las Vegas, zijn extreem hobbelig. Dat maakt het riskant – maar óók verleidelijk – om de auto lager dan verantwoord te zetten.
Op gladde, nieuwe baanoppervlakken kunnen teams dichter bij de limiet komen. Maar Dr. Obbs waarschuwt dat McLaren waarschijnlijk geen andere keuze heeft dan opnieuw tegen die grens aan te duwen:
-
Red Bull blijft enorm snel in top-end pace.
-
Ferrari en Mercedes zijn inconsistent, maar kunnen verrassen.
-
McLaren moet alles eruit halen om Verstappen bij te houden.
En dat betekent opnieuw flinke risico’s.

“Het spel is begonnen,” zegt de insider
De conclusie van Dr. Obbs is glashelder:
“Hoeveel performance kun je eruit halen zonder te ver te gaan? Naarmate de druk toeneemt, gaan meer teams risico nemen om competitief te blijven. McLaren is daar niet immuun voor. Het spel kan beginnen.”
Met andere woorden:
McLaren kan ofwel een stap terug doen en snelheid verliezen, of doorgaan op het randje van diskwalificatie.
Na de fiasco in Las Vegas lijkt het team voor een moeilijke keuze te staan.
De bredere impact op het seizoen
De dubbele diskwalificatie is niet alleen pijnlijk, maar ook strategisch rampzalig:
-
Geen punten in de titelstrijd tegen Ferrari in de constructeursstand.
-
Druk op de engineers, die nu extra voorzichtig moeten zijn.
-
Stress bij de coureurs, die merken dat elke kerbstone een risico wordt.
-
Een psychologische tik richting Red Bull, dat ziet dat de concurrentie fouten maakt.
Het venijnigste is misschien wel dat Red Bull dit allemaal al wist. Zij zagen McLaren als een team dat al maanden op het randje reed – en dat het slechts een kwestie van tijd was voor het misging.
Bekijk hieronder de bodem issue:
Slot
McLaren’s seizoen is er één van indrukwekkende groei, maar ook van grote risico’s. De vloer van de auto is een meesterwerk in balans, maar geen downforce-hamer zoals die van Red Bull. Daardoor moet de renstal lager rijden dan anderen om competitief te blijven.
En precies dát brengt hen telkens weer in gevaar.
Vegas was misschien de eerste keer dat het misging, maar waarschijnlijk niet de eerste keer dat het bijna fout ging.
De komende races zullen laten zien of McLaren durft terug te schakelen – of juist nog verder de grens opzoekt.








