Max Verstappen heeft zich scherp uitgelaten over de manier waarop de FIA omging met de crash tussen Sergio Pérez en Carlos Sainz tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Op het tweede rechte stuk raakten de Red Bull- en Ferrari-coureur elkaar, waardoor beide auto’s met hoge snelheid de betonnen muur in vlogen.
De impact veroorzaakte niet alleen enorme schade aan de wagens, maar ook een gevaarlijke situatie op de baan, met brokstukken verspreid en auto’s stil op een plek waar rijders normaliter met snelheden boven de 300 kilometer per uur passeren.
Verstappen was niet te spreken over het langzame optreden van de wedstrijdleiding. Hoewel er direct actie had moeten worden ondernomen, bleef de FIA opvallend terughoudend.
Pas na een flinke vertraging werd de Virtual Safety Car (VSC) ingezet, een beslissing die volgens de Nederlandse coureur onverantwoord en onbegrijpelijk was.
Traag optreden van de FIA
Na de crash van Pérez en Sainz duurde het langer dan normaal voordat de wedstrijdleiding ingreep. In plaats van onmiddellijk een Safety Car de baan op te sturen, koos Niels Wittich, de wedstrijdleider van de Formule 1, er eerst voor om dubbel geel te zwaaien in het betrokken sector.
Pas later werd de VSC geactiveerd, wat betekent dat coureurs hun snelheid moeten aanpassen aan een voorgeschreven delta, maar op bepaalde punten nog steeds iets sneller of langzamer kunnen rijden.
Max Verstappen was woedend over deze aanpak en noemde het besluit van de FIA “schandalig”. Volgens hem had er geen moment getwijfeld moeten worden over de noodzaak van een volledige Safety Car.
“Dit moet gewoon meteen een Safety Car zijn,” zei hij fel na afloop van de race. “Er zijn twee auto’s met volle snelheid de muur in gevlogen. Ik snap echt niet waarom het zo lang moet duren voordat er actie wordt ondernomen.”
Veiligheidsrisico genegeerd
Voor Verstappen stond de veiligheid van de coureurs voorop, en hij begreep niet waarom de wedstrijdleiding ervoor koos om met dubbele gele vlaggen te zwaaien en niet direct voor een volledige Safety Car te gaan. “De hele baan lag vol met rotzooi en auto-onderdelen, en toch krijgen we een Virtual Safety Car.
Waarom niet meteen de Safety Car naar buiten sturen? Er gebeurt toch niets meer, de race is in dat geval eigenlijk voorbij,” aldus een gefrustreerde Verstappen.
Het incident heeft opnieuw vragen opgeroepen over het handelen van de FIA in gevaarlijke situaties. Het tragere optreden en de keuze voor de VSC in plaats van de traditionele Safety Car wekt niet alleen verwarring bij de coureurs, maar stelt ook de vraag of de FIA consistent genoeg handelt als het gaat om de veiligheid op het circuit.
Verwarring tijdens de VSC
Naast zijn kritiek op het veiligheidsbeleid van de FIA, zorgde de beslissing om de Virtual Safety Car in te zetten ook voor een ander probleem. Na afloop van de race haalde Verstappen een aantal van zijn rivalen in tijdens de VSC om hen te feliciteren met hun prestaties.
Dit werd echter door Lando Norris gemeld aan zijn team, en vervolgens aan de wedstrijdleiding, omdat het inhalen onder de VSC officieel verboden is.
Verstappen was zich van geen kwaad bewust en begreep de commotie niet. “In mijn ogen deed ik alles volgens de regels,” reageerde hij achteraf.
“In het verleden is dit vaker gebeurd in de uitloopronde. De race eindigt, en sommige coureurs rijden heel langzaam. Dan haal je ze in en zwaai je even. Dat deed ik ook deze keer. Het verbaasde me dat er een onderzoek naar werd gestart.”
Stewards geven Verstappen een waarschuwing
Uiteindelijk besloten de stewards om Verstappen enkel een waarschuwing te geven voor het incident, zonder verdere strafmaatregelen.
Het voorval onderstreept echter de verwarring die de Virtual Safety Car kan veroorzaken bij coureurs. De onduidelijkheid rondom wat wel en niet is toegestaan tijdens de VSC maakt het lastig voor rijders om te weten hoe ze precies moeten handelen.
De kritiek van Verstappen op de FIA na de race in Azerbeidzjan heeft opnieuw de discussie geopend over de consistentie en de snelheid van het optreden van de wedstrijdleiding bij gevaarlijke situaties.
Voor de Nederlandse coureur is het duidelijk dat de veiligheid altijd voorop moet staan, en dat de FIA hier volgens hem dit keer niet in is geslaagd.
Wat vind jij van het optreden van de FIA tijdens de race? Had de Safety Car meteen moeten worden ingezet? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!