• Voetbal
  • Buitenspel
  • Formule 1
  • Overige
  • Meer
    • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Contact
No Result
View All Result
Sportzine
No Result
View All Result
Home Formule 1

Olav Mol roept FIA op tot ingrijpen na schokkend bewijs van McLaren’s ‘foul play’: “Het kan niet duidelijker!”

Jomaro Justin by Jomaro Justin
in Formule 1

De Grand Prix van Japan leverde niet alleen spektakel op de baan, maar ook discussie daarbuiten. Tijdens de race werd namelijk pijnlijk duidelijk dat de achtervleugel van McLaren opvallend veel flex vertoont onder hoge snelheid. Waar de vleugel van Red Bull Racing, en in het bijzonder die van Max Verstappen, strak op zijn plek bleef, boog die van Lando Norris en Oscar Piastri zichtbaar een paar centimeter naar achteren. En dat heeft directe invloed op prestaties – en mogelijk op de geldigheid van het ontwerp.

Extra snelheid dankzij slimme vleugelconstructie

De beelden laten weinig aan de verbeelding over. Terwijl de MCL39’s van McLaren over het rechte stuk stormden, bewoog de achtervleugel mee met de luchtstroom. Het effect? Minder luchtweerstand, meer topsnelheid en tegelijkertijd behoud van downforce in de bochten. Een enorme prestatieboost, zonder dat je hoeft te wisselen tussen downforce- en snelheidsspecificaties.

Red Bull moest juist een kleinere achtervleugel monteren bij Verstappen om op rechte stukken competitief te blijven. Dat ging ten koste van grip in de bochten. Bij McLaren lijkt die compromis niet nodig, door het slimme – of juist discutabele – gebruik van een buigzame vleugel. De vraag is inmiddels niet meer of het doorbuigen een voordeel oplevert, maar vooral of het volgens de regels mag.

FIA grijpt beperkt in, maar laat grootste verschil liggen

De internationale autosportfederatie FIA heeft eerder dit seizoen al ingegrepen bij wat liefkozend de ‘mini-DRS’ van McLaren werd genoemd. Een kleine aanpassing zorgde ervoor dat een flapje op de vleugel werd aangepast. Maar het grotere probleem – de structurele buiging van de volledige vleugel onder aerodynamische druk – blijft vooralsnog onbestraft.

Dat roept bij velen de vraag op waarom er nog geen stevigere maatregel is genomen. Als je kijkt naar de reglementen van de Formule 1, mogen onderdelen niet zodanig flexibel zijn dat ze onder druk van de rijwind hun aerodynamische functie veranderen. En precies dat lijkt nu wel aan de hand bij McLaren.

Olav Mol uit stevige kritiek

Olav Mol, commentator bij Ziggo Sport en al jarenlang een vaste stem voor de Nederlandse Formule 1-fan, reageerde fel op de situatie. Op social media liet hij weten zich te verbazen over het uitblijven van actie van de FIA. “Hoe is het toch mogelijk dat de FIA dit niet onder controle krijgt? Hoeveel bewijs wil je hebben lijkt me?” schreef hij op X (voorheen Twitter), naar aanleiding van een video waarin het verschil tussen de achtervleugels van McLaren en Red Bull pijnlijk duidelijk wordt.

Mol staat daarin niet alleen. Ook andere analisten en fans uitten hun onbegrip. Het fragment van de race waarin de flex zichtbaar is, werd massaal gedeeld en besproken. De beelden zijn onmiskenbaar, en dat maakt het gebrek aan reactie vanuit de sportleiding des te opvallender.

Technisch voordeel of grensoverschrijding?

De discussie over flexibele onderdelen is niet nieuw in de Formule 1. In het verleden kwamen ook andere teams onder vuur te liggen vanwege voorvleugels, bodemplaten en diffusers die onder druk net genoeg bewogen om voordeel op te leveren, zonder keihard door de mand te vallen in de tests van de FIA.

Wat McLaren nu doet, lijkt opnieuw op het oprekken van de grenzen. Het team heeft ogenschijnlijk een manier gevonden om binnen de marges van de bestaande tests te blijven, terwijl het ontwerp op de baan toch een zichtbaar aerodynamisch voordeel oplevert. Dat is technisch knap, maar sportief gezien discutabel.

Red Bull dwingt snelheid af zonder vleugeltruc

Voor Red Bull en Verstappen is het zuur dat zij hun prestaties moeten behalen zonder deze technische ‘hulpmiddelen’. Verstappen reed met een veel conservatiever vleugelprofiel en moest daarmee inleveren op downforce om in rechte lijn snel genoeg te blijven. Ondanks dat wist hij de race in Japan overtuigend te winnen. Maar de vraag die steeds luider klinkt: hoeveel verschil had het gemaakt als Red Bull met hetzelfde flexsysteem had mogen rijden?

Voor jou als fan levert deze controverse vooral verwarring en frustratie op. De regels zijn bedoeld om een gelijk speelveld te creëren, maar als sommige teams ze slimmer weten te buigen dan anderen – letterlijk en figuurlijk – dan komt de geloofwaardigheid van het kampioenschap onder druk te staan.

FIA moet positie bepalen voor de rest van het seizoen

De druk op de FIA groeit met de week. Als het bestuursorgaan geloofwaardig wil blijven, zal er snel een duidelijk statement moeten komen. Ofwel McLaren wordt verplicht de vleugel aan te passen, of andere teams krijgen ruimte om vergelijkbare technieken toe te passen. Eén ding is zeker: dit is geen incident meer, maar een structureel voordeel dat de sport beïnvloedt.

Wat vind jij van de flexibele vleugel van McLaren: slimme innovatie of oneerlijke truc? Reageer mee op Facebook en laat je stem horen!

Bron: GP33
Lees meer ➜ Lees meer ➜

Mis dit niet

George Russell boos op Mercedes en geeft duidelijk signaal af
Formule 1

George Russell boos op Mercedes en geeft duidelijk signaal af

15 augustus 2025
Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll staat voor moeilijkste keuze uit zijn leven
Formule 1

Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll staat voor moeilijkste keuze uit zijn leven

15 augustus 2025
Voormalig F1-coureur haalt uit naar ‘oneerlijke’ Max Verstappen
Formule 1

Max Verstappen krijgt harde klap en ziet nieuw kampioenschap in rook opgaan

14 augustus 2025
Jos Verstappen deelt keiharde boodschap aan zoon Max
Formule 1

F1-teams blokkeren speciale testrit Max Verstappen forse tegenvaller voor Red Bull

13 augustus 2025
F1-baas kondigt drastische plannen aan: Max Verstappen niet blij
Formule 1

F1-baas kondigt drastische plannen aan: Max Verstappen niet blij

13 augustus 2025
Lewis Hamilton zet vraagtekens bij Verstappens naïviteit en geeft trap na aan Red Bull
Formule 1

Persoonlijk groot drama voor Lewis Hamilton Ferrari coureur vraagt faillissement aan

12 augustus 2025
Max Verstappen geeft hint over bijzondere onthulling: “Maandagochtend om tien uur”
Formule 1

F1-analist woedend Verstappen had direct een zware straf moeten krijgen

12 augustus 2025
ZIEN: Kelly Piquet en Max Verstappen op camera vastgelegd in Austin
Formule 1

Max Verstappen en Kelly Piquet zetten grote nieuwe stap in hun relatie

11 augustus 2025
Max is kwaad en grijpt naar social media en liked pijnlijk bericht over Red Bull
Formule 1

Verstappen kapt interview plotseling af na ongemakkelijke vraag

5 augustus 2025
Formule 1

George Russell verspreidt inside information over illegale Ferrari auto

3 augustus 2025

MEEST GELEZEN

  • Heitinga in tranen na Ajax bericht

    Daley Blind terug in de Eredivisie en pakt meteen de leiding

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • John de Mol kiest onverwachte opvolger Gijp

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Nederlandse ex trainer FC Twente gearresteerd op Cyprus na ernstige beschuldigingen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Bas Nijhuis komt met schokkende onthulling over zijn familie

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • PSV deelt keiharde Pepi boodschap uit

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

News & More

Categories

  • Over Ons
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Contact

About Us

We bring you the best Premium WordPress Themes that perfect for news, magazine, personal blog, etc. Check our landing page for details.

Connect on Social

  • Over Ons
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Contact

© 2025 Sportzine - Het sportmagazine voor gepassioneerde sportliefhebbers.

No Result
View All Result
  • Voetbal
  • Buitenspel
  • Formule 1
  • Overige
  • Meer
    • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Contact

© 2025 Sportzine - Het sportmagazine voor gepassioneerde sportliefhebbers.