Charles Leclerc had zich zaterdagnamiddag in Silverstone flink wat meer voorgesteld van zijn kwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Ferrari-coureur begon het weekend veelbelovend, met snelle tijden tijdens de vrije trainingen en een auto die uitstekend leek te liggen op het Engelse asfalt. Alles wees erop dat Leclerc een serieuze gooi kon doen naar poleposition. Tot die allesbepalende laatste bocht.

Tijdens Q3 zette Leclerc alles op alles in zijn laatste vliegende ronde. Lange tijd zat hij zelfs onder de tijd van Oscar Piastri, die op dat moment bovenaan de tijdenlijst stond. Zijn SF-24 leek perfect in balans, en Ferrari hoopte stiekem op een rode bolide op de eerste startplek. Maar net toen Leclerc op weg leek naar een topresultaat, ging het mis in de laatste bocht. Hij remde iets te laat in, raakte buiten de ideale lijn en verloor kostbare tienden. Daarmee verdampte zijn kans op poleposition letterlijk in de laatste meters van zijn ronde.
In plaats van vanaf de eerste rij, zal Leclerc de race moeten starten vanaf de vijfde plek. Tot overmaat van ramp was het Max Verstappen die in de slotfase van Q3 iedereen verraste en de pole greep met zijn Red Bull. Voor Leclerc was het een dubbele teleurstelling: hij greep niet alleen naast pole, maar zag ook zijn grote rivaal opnieuw uitblinken.
Radioboodschap vol frustratie
De frustratie bij Leclerc was meteen na het passeren van de finishlijn duidelijk merkbaar. Via de teamradio liet hij in niet mis te verstane woorden weten hoe boos hij op zichzelf was. “Ik heb het volledig verprutst,” klonk het woest. “Die laatste bocht… ik snap niet wat ik aan het doen was!” De Monegask gebruikte duidelijke taal en spaarde zichzelf totaal niet. Het was een ongefilterde blik in het hoofd van een coureur die weet dat hij het moment heeft laten liggen.
Zwaar voor het team
Voor Ferrari is het ook een flinke domper. De Scuderia had gehoopt dit weekend een serieuze uitdager te zijn voor Red Bull, zeker gezien de goede vorm op vrijdag. Leclerc zelf gaf al eerder aan dat het team “in de juiste richting werkt” en dat het vertrouwen terug aan het groeien is. Een start vanaf de tweede rij had een strategisch voordeel kunnen bieden voor de race, zeker op een circuit als Silverstone waar bandenmanagement en positionering cruciaal zijn.
De weg vooruit
Toch is het niet allemaal verloren voor Leclerc. Vanaf P5 liggen er nog genoeg kansen, zeker als de start goed verloopt en hij vroeg in de race kan aansluiten bij de kopgroep. Bovendien is het Britse weer altijd onvoorspelbaar, en kunnen strategische keuzes een grote rol spelen. Maar één ding is duidelijk: Leclerc zal moeten racen met het mes tussen de tanden om deze fout recht te zetten.
Silverstone is genadeloos voor fouten – en Charles Leclerc heeft dat vandaag aan den lijve ondervonden.