Tijdens de Grand Prix van Silverstone liet Lance Stroll zijn frustratie over de boordradio de vrije loop, en dat is bij voormalig F1-coureur Ralf Schumacher in het verkeerde keelgat geschoten. De Canadees noemde zijn Aston Martin zonder omwegen “het grootste stuk stront waar ik ooit in gereden heb”. Hoewel zijn eindresultaat – een zevende plek – op papier degelijk oogt, kon Stroll zijn frustratie over de prestaties van zijn auto nauwelijks verbergen.

Ironisch genoeg kende Stroll in het wisselvallige weer van Silverstone juist één van zijn sterkere races. Hij reed zelfs tijdelijk op P3, maar viel later terug na onder andere een inhaalactie van Nico Hülkenberg, die verrassend voor het eerst in zijn carrière het podium haalde. Aston Martin zelf sprak na afloop positief over Strolls prestatie, noemde het resultaat “sterk gezien de omstandigheden” en benadrukte dat de auto “krankzinnig” te besturen was.
Toch had Stroll een andere beleving achter het stuur. “Dat is nogal een understatement. Dit is het grootste stuk stront waar ik ooit in gereden heb als ik eerlijk ben, maar zevende is oké,” zei hij zonder blikken of blozen over de boordradio. En dat viel op – vooral bij mensen binnen de sport.
“Onacceptabel en respectloos”
Ralf Schumacher, zelf jarenlang actief in de Formule 1 en tegenwoordig analist bij Sky Sports Deutschland, vond de opmerkingen van Stroll absoluut niet kunnen. “Die boordradio was gewoon teleurstellend,” zei hij scherp. “Bedenk eens wat dat doet met de monteurs die dag in dag uit keihard werken om zo’n auto überhaupt op de grid te krijgen.”
Voor Schumacher speelt er meer dan alleen onprofessioneel taalgebruik. Hij benadrukte dat Stroll als zoon van teameigenaar Lawrence Stroll een extra verantwoordelijkheid heeft: “Het komt extra hard aan als juist híj zulke dingen zegt. De zoon van de baas die de auto van zijn eigen team afkraakt op deze manier – dat is een absolute no-go. Zo ga je niet om met je team.”
Hij liet zelfs doorschemeren dat het een kwestie van karakter en opvoeding is. “Ik hoop oprecht dat hij bij de volgende race zijn excuses aanbiedt aan de mensen die zijn auto bouwen. Dit duidt niet op een goede opvoeding.”
Achtergrond van frustratie?
Hoewel Strolls uitspraken hard overkomen, is zijn frustratie ergens ook te begrijpen. De Aston Martin begon 2024 sterk, maar is inmiddels duidelijk achteropgeraakt bij concurrenten als McLaren en Mercedes. De wagen lijkt moeilijk te besturen en wisselvallig in prestaties, wat voor een coureur zwaar weegt in het heetst van de strijd.
Toch verwachten analisten, fans én collega’s meer respect en tact van een Formule 1-coureur – zeker van iemand met een sleutelpositie binnen het team.
De rel rond Strolls radiobericht laat zien hoe dun de lijn is tussen emotie en onprofessioneel gedrag in de Formule 1. Ralf Schumacher verwoordt wat velen binnen en buiten het team voelen: opbouwende kritiek is prima, maar afgeven op je team via de ether is een stap te ver. Of Stroll zijn woorden zal terugnemen in Hongarije? Dat blijft even afwachten. Eén ding is zeker: zijn uitspatting krijgt nog een staartje.