Lewis Hamilton heeft na afloop van de Sprintkwalificatie in België zijn onvrede uitgesproken over de Ferrari SF-25. De zevenvoudig wereldkampioen eindigde als 18e na een onverwachte spin richting de busstop-chicane, en wijst daarbij met een beschuldigende vinger naar de auto. Volgens Hamilton lag het probleem bij de achterkant van zijn bolide, die recent is aangepast door Ferrari.

De sprintkwalificatie begon al moeizaam voor de Brit, die met hoge verwachtingen aan het raceweekend begon. Op sociale media had hij eerder nog vol trots benadrukt dat Ferrari historisch goed presteert op Spa-Francorchamps, met meer overwinningen dan welk team dan ook. Maar in de praktijk liep het allemaal anders. Al bij zijn eerste poging in SQ1 maakte Hamilton een foutje en kwam hij in de gevarenzone terecht. In zijn tweede run ging het volledig mis: bij het aanremmen voor de busstop-chicane blokkeerde hij zijn achterwielen en spinde hij van de baan. Resultaat: een teleurstellende 18e plaats en uitschakeling in het eerste kwalificatiegedeelte.
Voor de camera van F1TV liet een zichtbaar gefrustreerde Hamilton weten dat hij vermoedt dat de oorzaak van de spin niet bij hemzelf ligt. “Ik spinde”, zei hij kortaf. Op de vraag of dat te maken had met de auto, antwoordde hij stellig: “Ja. Voor het eerst in mijn carrière.” Volgens Hamilton is er iets mis met het gedrag van de achterkant van de auto, vooral sinds Ferrari onlangs een nieuwe ophanging introduceerde – een aanpassing waar intern al enige kritiek op klonk.
Toch krijgt Hamilton geen bijval van zijn teambaas Fred Vasseur. De Franse Ferrari-leider ziet het anders: volgens hem lag de fout wel degelijk bij de rijder zelf. “Lewis had pech in zijn eerste run, hij was sneller dan Charles [Leclerc], maar in bocht 14 en 15 verloor hij al bijna de controle,” verklaarde Vasseur. “Bij zijn tweede poging remde hij gewoon te hard, blokkeerde zijn achterwielen en spinde. In dit format betaal je daar meteen de prijs voor.”
Opmerkelijk is bovendien dat Hamilton stelt dat dit zijn eerste spin ooit was, iets wat door veel fans én kenners met een korreltje zout werd genomen. De Brit is in zijn lange carrière meerdere malen gespind – vaak ook als gevolg van geremde achterwielen. Of hij dat zelf vergeten is of zijn frustratie hem parten speelde, blijft onduidelijk.
Wat wel duidelijk is: de nieuwe SF-25-upgrades werpen nog niet de vruchten af waarop gehoopt werd. En hoewel Hamiltons fitheid en motivatie niet ter discussie staan, groeit de druk op Ferrari om het pakket betrouwbaarder en consistenter te maken, zeker richting de tweede seizoenshelft.
Het blijft afwachten of Hamilton zondag revanche kan nemen in de hoofdrace, al zal hij dat vanaf een lastige positie moeten doen. De verwachtingen waren hoog, maar na de teleurstelling in de Sprintkwalificatie zijn er vooral veel vragen.