FC Groningen heeft recent een opvallende maatregel genomen rondom hun businessruimte in stadion de Euroborg. Om te voorkomen dat sponsoren de wedstrijden vanaf achter de glazen wanden van de businessruimte bekijken, heeft de club een strook van ongeveer dertig centimeter op ooghoogte op het glas geplakt. Deze ingreep zorgt ervoor dat het zicht op het veld vanuit de businessruimte wordt belemmerd, met als doel sponsoren te stimuleren om hun plek op de tribune in te nemen. Dit besluit heeft echter voor de nodige onvrede gezorgd onder een aantal sponsoren.

De aanleiding voor deze maatregel is de opvallende aanwezigheid van lege stoelen op de hoofdtribune tijdens wedstrijden, ondanks dat het stadion eigenlijk vrijwel altijd is uitverkocht. FC Groningen, dat zich de laatste jaren als een levendige en populaire club profileert, heeft zelfs wachtlijsten voor seizoenkaarten en sponsorpakketten. Toch blijkt dat een deel van de sponsoren ervoor kiest om wedstrijden te volgen vanuit de comfortabele businessruimte achter het glas, in plaats van op de tribune. Dit leidt tot een minder levendige sfeer op de tribune en een minder aantrekkelijk televisiebeeld van het stadion.
Commercieel directeur Jordi Hillenga van FC Groningen licht de beslissing toe: “Tijdens het EK, bijvoorbeeld bij de wedstrijd Nederland – Malta, zagen we ook zo’n strook op het glas. We verplichten niemand om buiten te gaan zitten, maar we faciliteren niet langer dat de wedstrijd vanuit de lounge kan worden gevolgd. Volle stoelen dragen immers enorm bij aan de ambiance en het televisiebeeld.” Met andere woorden: het gaat de club vooral om het verbeteren van de sfeer in het stadion, iets wat volgens Hillenga iedereen ten goede komt.
De reactie van sponsoren laat echter niet lang op zich wachten. Verschillende sponsoren uiten via RTV Noord hun frustratie over het besluit. Een sponsor stelt anoniem: “We zijn geen kleine kinderen, maar zo worden we wel behandeld. In plaats van eerst met ons in gesprek te gaan, plakken ze het glas af. Dit voelt kinderachtig.” Een ander benadrukt het financiële aspect en de ervaring die hij verwacht van zijn sponsorschap: “Wij betalen met onze groep ongeveer een ton per jaar. Dat doen we uit clubliefde, maar ook voor de gezelligheid en onze manier van wedstrijdbeleving. Vaak lukt het niet om stoelen naast elkaar te krijgen op de tribune, dus blijven we in de lounge.”
Deze kritiek geeft duidelijk aan dat het besluit van de club niet bij iedereen in goede aarde valt. Sommige sponsoren voelen zich niet gehoord en vinden dat FC Groningen beter de dialoog had kunnen zoeken voordat zulke maatregelen werden genomen. Ze geven aan dat het volgen van wedstrijden vanuit de lounge niet alleen comfortabel is, maar ook een belangrijk sociaal aspect heeft, vooral bij het ontvangen van zakenrelaties.
Toch houdt Hillenga vast aan zijn standpunt. Hij benadrukt dat het de bedoeling is om de beleving rondom het voetbal te verbeteren. “We zijn ervan overtuigd dat mensen voor het voetbal komen. We hebben goed geluisterd naar de voor- en nadelen, maar uiteindelijk is dit de beste keuze. Voor ons is dit geen beperking, maar een verbetering.”
De situatie rondom het afplakken van de glazen wanden in de businessruimte van FC Groningen laat zien dat het balanceren tussen commerciële belangen, sfeer in het stadion en de wensen van sponsoren een lastige klus kan zijn. Terwijl de club streeft naar een bruisende en volwaardige voetbalbeleving, voelen sommige betrokkenen zich door het besluit op afstand gezet. Het zal interessant zijn om te zien of FC Groningen in de toekomst alsnog in gesprek gaat met de sponsoren om een middenweg te vinden die voor iedereen werkbaar is.