Voor Max Verstappen zijn de komende maanden cruciaal, omdat Red Bull Racing dringend haar problemen moet oplossen. Sinds de start van het Formule 1-seizoen 2024 verkeert het Oostenrijkse team in een neerwaartse spiraal. In Hongarije werd dit extra duidelijk: de Limburger kon op pure snelheid niet verder komen dan de negende plaats en pakte zo slechts twee punten.

Deze teleurstellende uitslag kwam hard aan bij het hele Red Bull Racing-team. Terwijl concurrenten zoals McLaren, Mercedes en Ferrari de strijd om het podium uitvochten, moest Verstappen vechten om überhaupt in de punten te eindigen. Voor de viervoudig wereldkampioen is het essentieel dat Red Bull snel de juiste oplossingen vindt, zodat hij weer kan meedoen om de overwinningen. Toch is er volgens oud-coureur Johnny Herbert weinig reden voor optimisme.
Herbert laat bij Thunderpick weten dat hij niet verwacht dat Red Bull Racing in 2026 meteen weer tot de top zal behoren. Verstappen blijft volgens hem loyaal aan zijn huidige team, ondanks geruchten over een mogelijke ontmoeting met Toto Wolff tijdens de zomerstop. Deze loyaliteit kan Verstappen echter duur komen te staan, zo waarschuwt Herbert.
Kijkend naar 2026 benadrukt de Brit dat Red Bull moet bewijzen dat het uit de huidige neerwaartse spiraal kan komen. “De mensen die nu in de fabriek werken – ontwerpers, aerodynamica-specialisten, chassisingenieurs en motorontwikkelaars – moeten opnieuw laten zien wat ze kunnen. Veel sleutelpersonen die jarenlang een cruciale rol vervulden bij Red Bull zijn vertrokken. Daardoor is de prestatiescurve in korte tijd gedaald. Het team moet de juiste mindset terugvinden en zich opnieuw richten op een strategie die succesvoller is voor 2026,” aldus Herbert.
De uitdaging geldt voor alle onderdelen van de wagen: van aerodynamica en chassis tot de krachtbron. Vooral de motor vormt volgens Herbert een grote hindernis. Red Bull ontwikkelt haar krachtbron volledig zelf, wat al een enorme opgave is in de Formule 1. Het bouwen van een competitieve motor die kan tippen aan de gevestigde orde – zoals Mercedes – is een extra zware taak.
Herbert verwacht dan ook niet dat Red Bull aan het begin van 2026 direct kan meevechten met de topteams. Een onmiddellijke opleving voor Verstappen zit er dus waarschijnlijk niet in, ondanks dat er ondersteuning komt vanuit Ford. Red Bull zal namelijk een motor krijgen die intern is ontwikkeld in samenwerking met Ford, maar met het eigen logo van het Oostenrijkse team. Het blijft spannend om te zien of dit succes gaat opleveren.
“Verwacht ik volgend jaar een sterke opleving? Nee,” besluit Herbert. De Formule 1-fans zullen dus geduld moeten hebben. Voor Verstappen blijft het zaak dat hij in de tussentijd zo veel mogelijk punten blijft scoren en zich voorbereidt op een toekomst waarin Red Bull weer op volle kracht kan meedingen om de wereldtitel.