De Grand Prix van Italië leverde niet alleen spektakel op de baan, maar ook de nodige discussies achteraf. Lando Norris, de Britse coureur van McLaren, kreeg tijdens de slotfase van de race te maken met een opmerkelijke beslissing van zijn team. Waar hij lange tijd comfortabel voor teamgenoot Oscar Piastri reed, werd hij door een ongelukkige pitstop terug achter de Australiër geplaatst. Toch benadrukt Norris dat McLaren volgens hem juist handelde door de posities weer recht te trekken.

Pitstopfout kost positie
Het scenario voltrok zich in de laatste fase van de race op Monza. McLaren haalde Piastri als eerste binnen voor een set nieuwe, zachte banden. Norris volgde een ronde later, op hetzelfde moment dat Max Verstappen al onbedreigd op weg was naar de overwinning. De Brit leek niets te vrezen, aangezien hij het hele weekend sterker oogde dan zijn teamgenoot.
Toch ging het mis bij zijn pitstop: een slordigheid van de crew zorgde ervoor dat Norris langer stilstond dan gepland. Daardoor schoof Piastri – die normaal gesproken geen kans had op een undercut – onverwacht voorbij en kwam hij als tweede de baan weer op. Het leidde tot verwarring, want de verhoudingen binnen het team werden plots op zijn kop gezet.
Teruggave van positie
Binnen de McLaren-pitbox ontstond discussie. Uiteindelijk gaf de teamleiding Piastri de instructie om zijn plek terug te geven aan Norris. De Australiër voerde dit zonder veel tegenstribbelen uit, waardoor de Brit alsnog als tweede kon finishen achter Verstappen. Hoewel sommigen het een merkwaardige ingreep vonden, verdedigde Norris na afloop de keuze van zijn team.
“Voor mij was dit de enige juiste beslissing,” aldus Norris tegenover de camera’s van Viaplay. “Ik heb die positie niet verloren op de baan, maar door een fout in de pitstraat. Ik reed al het hele weekend sneller dan Oscar. Het is dan logisch dat we de oorspronkelijke situatie herstellen.”
Teleurstelling over tempo
Ondanks zijn tweede plaats kon Norris weinig vreugde vinden in de prestaties van McLaren. “We waren simpelweg niet snel genoeg vandaag,” zei hij eerlijk. “Max reed in een andere competitie, vooral in de eerste stint. Ik probeerde wat risico’s te nemen, maar dat leverde niets op. Dit soort races heb je soms: het hele weekend zag je dat we onder druk zouden staan.”
Volgens Norris ligt de sleutel in de lange termijn. “We moeten analyseren waar het misging. Op vrijdag was al duidelijk dat onze snelheid tekort zou schieten. Dat was geen verrassing, maar natuurlijk wel teleurstellend. Je kunt races winnen met geluk of met risico, maar dit keer hadden we niet het materiaal om Verstappen uit te dagen.”
Kritiek van buitenaf
Dat McLaren de fout corrigeerde door de posities weer om te draaien, viel niet overal goed. Verschillende analisten vinden dat een pitstopblunder simpelweg onderdeel van de sport is, en dat de coureurs zelf op de baan hun gevecht moeten uitvechten. Norris benadrukte echter nogmaals dat loyaliteit en eerlijkheid binnen een team net zo belangrijk zijn. “Het is een teamsport. We winnen samen en we verliezen samen. Vandaag hebben we samen besloten dat dit de juiste uitkomst was.”
Met zijn tweede plaats blijft Norris in de race voor de titel, al weet hij dat het gat met Verstappen alleen groter wordt als McLaren geen stappen zet. “We leren hieruit en richten ons nu op de volgende races. Daar moet het beter.”