Het lijkt erop dat het doek langzaam valt voor Studio Voetbal op de vertrouwde zondagavond op NPO1. Mediadeskundige Tina Nijkamp voorspelt in haar podcast Tina’s TV Update dat het programma binnenkort zal verdwijnen van de hoofdzender. De reden? Tegenvallende kijkcijfers en een gebrek aan vernieuwing. Een overstap naar NPO3 of zelfs alleen naar het online platform NPO Start ligt volgens haar voor de hand.

Al jarenlang is Studio Voetbal een vaste waarde op de zondagavond bij de NOS. Het programma biedt een terugblik op het voetbalweekend, met als focus de Eredivisie. Vaak zitten er oud-voetballers, analisten en sportjournalisten aan tafel, die het weekend doornemen en de actuele ontwikkelingen bespreken. Toch weet de show steeds minder kijkers aan zich te binden.
In haar podcast gaat Nijkamp in op een vraag van een luisteraar, die zich afvraagt waarom er bijna nooit vrouwen aan tafel zitten bij het programma. Volgens Nijkamp is dat inderdaad een gemiste kans, maar wijst ze vooral op de structureel slechte kijkcijfers. “Het scoort gewoon echt slecht,” stelt ze. “Afgelopen zondag keken er slechts 327.000 mensen. Dat is bijzonder weinig voor een programma dat op prime time op NPO1 wordt uitgezonden.”
Volgens Nijkamp is het dan ook geen vraag of, maar wanneer er wordt ingegrepen door de publieke omroep. Ze sluit niet uit dat de talkshow binnenkort wordt verplaatst naar NPO3, waar programma’s met een kleiner publiek beter tot hun recht komen. Een andere mogelijkheid is dat Studio Voetbal alleen nog online te zien zal zijn via NPO Start. “Zulke lage scores zijn voor NPO1 niet langer houdbaar,” aldus de kijkcijferexpert.
De NOS heeft zich vooralsnog niet uitgelaten over een eventuele koerswijziging rond het programma. Toch neemt de kritiek op het format al enige tijd toe. Zo klinkt er al langer de roep om meer diversiteit aan tafel, zowel qua achtergrond als geslacht. Bovendien lijkt het programma moeite te hebben zich te onderscheiden van andere voetbalpraatprogramma’s op commerciële zenders, die vaak sneller, scherper en vernieuwender zijn.
Wat ook meespeelt, is dat de mediaconsumptie onder sportliefhebbers verandert. Veel jonge kijkers volgen voetbalnieuws en analyses via sociale media, podcasts of YouTube-kanalen. Langere televisieprogramma’s op een vast tijdstip spreken hen minder aan. Een verschuiving naar een online omgeving zou dan ook aansluiten bij de huidige trends in mediagebruik.
Of Studio Voetbal in zijn huidige vorm nog toekomst heeft op de nationale televisie blijft dus de vraag. Als het programma inderdaad verhuist of verdwijnt van NPO1, zou dat een opvallend einde zijn van een jarenlang sportief instituut binnen de publieke omroep.
Voor nu blijft het speculeren, maar volgens Nijkamp is één ding duidelijk: “De kans dat Studio Voetbal volgend seizoen nog op NPO1 te zien is, wordt met de week kleiner.”