Max Verstappen heeft na de knotsgekke kwalificatie in Bakoe onthuld hoe hij het toch voor elkaar kreeg om zondag te starten vanaf pole position. De Nederlander was namelijk bijna een halve seconde sneller dan Carlos Sainz, die zo gedwongen werd genoegen te nemen met de tweede plek op de grid.

Een verrassende twist in Q3
Lang zag het ernaar uit dat Sainz de pole zou pakken, nadat hij vroeg in Q3 al een snelle ronde had neergezet. De sfeer was gespannen, zeker toen er kort daarna twee rode vlaggen verschenen na incidenten met Charles Leclerc en Oscar Piastri.
In die cruciale fase speelde Red Bull Racing een moedige kaart uit: Verstappen werd als laatste de baan opgestuurd. Dat leek riskant, want als een van de anderen de muur zou raken, zou Verstappen mogelijk niet eens in Q3 vooruit komen, laat staan de pole position te veroveren. Hij had voor het gevaar gelopen dat hij rond de achtste plaats zou moeten starten.
Overmacht op een halfnat circuit
Toch bleek dat besluit briljant. Op het licht vochtig asfalt, waar grip schaars en foutenmarge klein is, domineerde Verstappen. Zijn tijd bleek later ver vooruit op die van Sainz — ondanks de wisselende omstandigheden was hij de enige die alles op scherp zette.
In zijn nabeschouwing vertelt Verstappen dat vooral de wind moeilijk was: “Hij was heel inconsistent. Zeker in deze auto’s merk je dat enorm. In sommige bochten weet je niet hoe de auto reageert.” Hij legde uit dat je dan moet anticiperen met marges: ietsje rustiger in bepaalde bochten, iets eerder de controle herwinnen. Maar hij wist ook: hij had slechts één kans om het maximale eruit te halen.
“Andere coureurs begonnen al gas te geven,” zegt hij. “Je weet dat je moet pushen. En op het moment dat alles samenviel, kwam het goed.”
Rare verdeling op de grid
Verstappen’s pole was opvallend gezien wie er allemaal niet meededen of ondermaats presteerden. Sainz werd dus tweede, maar daarachter volgde een onconventionele top: Liam Lawson pakte de derde plaats, terwijl de Mercedes-rijders en Yuki Tsunoda ook verrassend sterk voor de dag kwamen.
Aan de andere kant ging het mis voor rijders als Norris, die in Q3 uit de bocht vloog in bocht vijftien en daardoor terugviel naar de zevende startplek. Isack Hadjar start als achtste, en Piastri en Leclerc slaagden er niet in een representatieve tijd neer te zetten — zij moeten genoegen nemen met de negende en tiende plek.
Conclusie
Wat Verstappen dit weekend presteerde, was topklasse: risico’s tellen, perfect inschatten, weten wat de auto aankan en vooral: op het juiste moment alles geven. Pole position in Bakoe was geen verrassing meer na zijn dominante optreden — en misschien wel een signaal dat hij weer eens in die klasse verkeert waarin hij vrijwel onverslaanbaar lijkt.
Als hij die vorm doortrekt, wordt het zondag interessant. Want met de gridpositie, het zelfvertrouwen én de auto aan zijn zijde, heeft hij alles in huis om opnieuw te schitteren. De opdracht is simpel: optimaal starten, foutloos rijden, en het gat naar de concurrentie maximaliseren. En in Bakoe ziet het er naar uit dat Verstappen daar alle kans toe heeft.