Het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan is voor zowel Lewis Hamilton als Charles Leclerc uitgelopen op een teleurstelling. Waar de vrijdagse trainingen nog hoop gaven op een sterke kwalificatie en misschien zelfs een gevecht om het podium, liep het vanaf zaterdag volledig mis voor de Ferrari-rijders.

Kwalificatie in de soep
Hamilton leek na de vrije trainingen in de buurt van de top tien te kunnen eindigen, maar strandde uiteindelijk al in Q2. Hij werd er op pijnlijke wijze uitgetikt door zijn eigen teamgenoot, die op dat moment nét iets sneller was. Ook Leclerc kende een dramatische kwalificatie: de Monegask crashte in de laatste sector en zag daarmee zijn kans op een goede startpositie in rook opgaan. De teleurstelling was groot, zeker omdat Ferrari een jaar eerder nog een één-twee had weten te scoren in de tweede vrije training in Bakoe.
Matige race, interne spanning
Op zondag werd de situatie niet veel beter. Hamilton en Leclerc moesten genoegen nemen met plekken in de middenmoot, ver verwijderd van de gevechten om de podiumplaatsen. Uiteindelijk finishten ze als achtste en negende, maar niet zonder gedoe.
Een groot deel van de race reed Leclerc vóór Hamilton, totdat de teamleiding besloot om posities te wisselen. Hamilton kreeg de kans om Lando Norris aan te vallen, in de hoop dat Ferrari nog iets van de race kon redden. Die poging mislukte, maar toen Hamilton de instructie kreeg om zijn teamgenoot terug voorbij te laten, reageerde hij pas laat. Daardoor passeerde de Brit uiteindelijk de finish vóór Leclerc, wat tot frustratie leidde bij de Monegask.
Leclerc uit zijn ongenoegen
Over de boordradio liet Leclerc na afloop doorschemeren dat hij zich niet kon vinden in de manier waarop de situatie werd aangepakt. Zijn toon was cynisch: “Ach, het maakt me eigenlijk niet uit. Het gaat om P8 en P9. Hij mag blij zijn met die achtste plek.” Tegelijkertijd benadrukte hij dat dit niet nog eens mocht gebeuren wanneer er wél belangrijke punten op het spel staan.
Volgens Leclerc was de gang van zaken “niet eerlijk”, maar wilde hij er geen groot drama van maken omdat het slechts om middenmootposities ging. Toch was het duidelijk dat de onderlinge verhoudingen binnen het team onder spanning kwamen te staan.
Villeneuve ziet het anders
Niet iedereen deelde de kritiek van Leclerc. Jacques Villeneuve, wereldkampioen in 1997, gaf in een reactie bij OLBG aan juist onder de indruk te zijn van Hamiltons optreden. Volgens de Canadees speelde de zevenvoudig wereldkampioen het slim door de positie pas laat terug te geven, en was de uiteindelijke uitslag terecht.
“Lewis Hamilton heeft het goed gespeeld. Hij was op nieuwe banden duidelijk sneller dan Leclerc en zou hem hoe dan ook hebben ingehaald,” aldus Villeneuve. “De teamorders waren in dit geval overbodig.”
Conclusie
Voor Ferrari blijft het weekend in Bakoe vooral een gemiste kans. De snelheid die op vrijdag nog zichtbaar was, werd niet omgezet in resultaat. Bovendien leidde de interne strijd tot irritatie en frustratie. Voor Hamilton leverde het nauwelijks meer dan een schamele achtste plek op, maar wel het laatste woord in zijn duel met Leclerc. Voor de Monegask blijft de vraag hangen of de teamdynamiek bij Ferrari op langere termijn houdbaar is en of Lewis Hamilton ook niet naar dit seizoen vertrekt.