Charles Leclerc beleefde een verschrikkelijke Grand Prix van Groot-Brittannië, die hem achteraf niet in de koude kleren is gaan zitten. De Ferrari-coureur, die normaal gesproken niet bekend staat om zijn prestaties in regenachtige omstandigheden, eindigde de race op Silverstone ver buiten de punten. Waar teamgenoot Lewis Hamilton als vierde over de streep kwam, was Leclerc’s race allesbehalve succesvol.

Het begon al direct in de eerste ronde, toen Leclerc samen met onder andere George Russell besloot over te stappen naar slicks, de droogweerbanden. Dit bleek al snel een verkeerde strategische keuze. Het weer in Silverstone veranderde constant, en de derde sector van het circuit bleek simpelweg te nat voor de slicks. Diverse interventies vanuit de FIA zorgden ervoor dat Leclerc veel tijd verloor ten opzichte van de kop van het veld. Zijn race werd al snel een hel, en de fouten bleven zich opstapelen.
Gedurende de race ging het van kwaad tot erger. Leclerc maakte bijna elke ronde wel een fout, waardoor hij meerdere keren naast de baan belandde. Het leek wel of niets goed wilde gaan. Deze constante onzorgvuldigheden zorgden ervoor dat de Ferrari-coureur nooit echt in het ritme kwam. Uiteindelijk eindigde hij op een teleurstellende veertiende plaats, net voor de Red Bull-coureur Yuki Tsunoda, die eveneens een dramatische race beleefde.
Na de race was Leclerc duidelijk ontevreden over zijn eigen prestaties. Hij gaf aan dat dit misschien wel de moeilijkste race van zijn carrière was, een verklaring die zijn frustratie en zelfkritiek goed weergeeft. “Dit was een van de moeilijkste races voor mij, zo niet de moeilijkste. Ik had gewoon moeite om de auto op de baan te houden van de eerste tot de laatste ronde. Ik weet niet waar het vandaan komt. Ik zal natuurlijk naar de data kijken, maar ik heb wel een idee”, zei de Monegask.
Leclerc ging verder met het analyseren van de oorzaken achter zijn slechte performance. Hij vermoedde dat de afstelling van zijn Ferrari misschien te extreem was, waardoor hij moeilijk controle over de auto had. Toch stelde hij dat hij moeilijk kon geloven dat deze afstelling de enige oorzaak was van zijn fouten. “Het kan komen door de afstelling die ik kies, maar ik kan moeilijk geloven dat dit het grote probleem is. Ik denk dat er iets anders is waar we naar moeten kijken”, aldus Leclerc.
De strategische keuze om over te schakelen naar de slicks werd door de Ferrari-coureur later als een fout erkend, maar Leclerc gaf aan dat dit niet de enige reden was voor zijn dramatische race. “Dit hielp zeker niet, maar we waren eigenlijk de hele race nergens te bekennen. Als ik zeg nergens, dan bedoel ik ook echt nergens. Ik was een seconde per ronde te langzaam, en bovendien maakte ik veel fouten”, vertelde hij.
Deze openhartige zelfreflectie benadrukt de persoonlijke worsteling die Leclerc heeft doorgemaakt. Het leek wel of alles tegenzat die dag, en hij besefte dat de combinatie van verkeerde strategische keuzes, fouten in zijn rijgedrag en mogelijk een niet-optimale afstelling van de auto hem tot een diep teleurstellende race leidde.
Leclerc’s conclusies na de race zullen ongetwijfeld gebruikt worden in de evaluatie van de prestaties van zowel de coureur als het team. Hij gaf aan dat er serieus naar zijn rijstijl, tools en afstelling gekeken moet worden om te begrijpen waar het misging. “Vandaag was het extreem moeilijk, maar we moeten verder analyseren wat er echt misging”, sloot Leclerc zijn evaluatie af.
Zijn veertiende plaats op Silverstone zal ongetwijfeld een zware klap zijn voor de Monegask, maar het is duidelijk dat hij vastbesloten is om uit deze slechte ervaring te leren en sterker terug te komen. De uitdaging voor Leclerc ligt nu in het vinden van de juiste balans tussen strategie, techniek en zijn eigen rijstijl om te zorgen dat zo’n dramatische race niet snel meer voorkomt.