Tijdens de Grand Prix van Bahrein ging werkelijk alles mis wat er mis kon gaan voor Max Verstappen. De Red Bull-coureur begon met hoge verwachtingen aan het raceweekend, maar zag deze al snel verdampen door technische mankementen, strategische misstappen en een reeks ongelukkige pitstops. Uiteindelijk sleepte hij er met veel moeite een zesde plaats uit, een positie die volgens zijn team het maximaal haalbare bleek.

Pitstop-drama vertraagt Verstappen meer dan zes seconden
Verstappen kende een moeizame start, maar het eerste echt pijnlijke moment kwam bij zijn eerste pitstop. De Nederlander wisselde zijn zachte banden in voor harde, en hoewel de bandwisseling zelf soepel verliep, ging het mis met het signaalsysteem. Door een storing in de software bleef het stoplicht op rood staan, terwijl de weg technisch vrij was. Het gevolg? Verstappen verloor ruim twee seconden, zonder dat er een concrete reden voor was.
Dat was echter pas het begin van de tegenslagen. Bij zijn tweede stop moest Verstappen opnieuw diep zuchten. Dit keer wilde het team zijn harde banden vervangen voor mediums, maar bij het rechtervoorwiel liep het compleet mis. De band kwam niet los zoals gepland, wat resulteerde in opnieuw kostbare seconden verlies. In totaal verloor Verstappen dit weekend meer dan zes seconden alleen al in de pitstraat — een eeuwigheid in Formule 1-termen.
Remproblemen en balans zorgen voor frustratie
Naast de pitproblemen kampte Verstappen het hele weekend met technische mankementen aan zijn RB21. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner waren remproblemen en een instabiele balans de hoofdoorzaken van het moeizame optreden. “We worstelden dit weekend met twee grote problemen: remproblemen en onbalans in de auto. En als die er zijn, wordt de bandenslijtage ook direct een veel groter probleem,” aldus Horner.
De afstelling bleek vanaf het begin al niet optimaal. Wat begon als lichte klachten tijdens de vrije trainingen, werd tijdens de race steeds duidelijker zichtbaar. Verstappen had moeite om tempo te maken, verloor grip in cruciale bochten en moest het tempo noodgedwongen aanpassen om zijn banden heel te houden.
Horner noemt pitstops ‘best goed’, ondanks chaos
Opvallend was de reactie van Horner op de mislukte pitstops. Hoewel Verstappen na afloop zichtbaar boos was, nuanceerde de Red Bull-baas de gebeurtenissen. “De pitstops zelf waren eigenlijk best goed. Het waren de elektrische problemen die voor vertraging zorgden,” aldus Horner. Die uitspraak zal bij fans en analisten ongetwijfeld de wenkbrauwen doen fronsen. Wanneer een topteam als Red Bull meerdere seconden laat liggen door fouten, ligt het voor de hand dat er meer aan de hand is dan alleen softwareproblemen.
Volgens Horner was de zesde plek dan ook geen teleurstelling, maar eerder een resultaat dat gezien de omstandigheden gevierd mag worden. “Dat Max ondanks de uitdagingen toch nog P6 pakt en de schade ten opzichte van Lando Norris beperkt, is het maximale wat we mochten verwachten.”
Verstappen moet genoegen nemen met minimale schadebeperking
In de laatste ronde wist Verstappen nog Pierre Gasly te verschalken, waardoor hij zijn positie op het nippertje iets kon verbeteren. Maar het kwaad was al lang geschied. Met de vorm van de McLarens en het gebrek aan snelheid in zijn eigen bolide, was een podium vanaf het begin al geen realistische optie meer. En hoewel Verstappen zijn hoofd koel hield, droop de teleurstelling van zijn gezicht na afloop.
Voor jou als fan is het pijnlijk om te zien hoe een weekend zo uit de hand kan lopen voor een coureur van Verstappens kaliber. Van softwareproblemen tot foutieve bandenkeuzes: het leek alsof de pechduivel zich had ingegraven in de Red Bull-pitbox. En dat terwijl de verwachtingen voor Bahrein hooggespannen waren.
Vooruitkijken naar herstel
Het is nu aan Red Bull Racing om orde op zaken te stellen. De focus ligt op de volgende race, waar het team hoopt terug te keren in de strijd om de winst. De engineers zullen zich buigen over de rembalans, de pitcrew krijgt ongetwijfeld extra trainingen, en de software-afdeling zal zich niet nog een keer willen laten verrassen door een storing in het stoplichtsysteem.
Max Verstappen zal ongetwijfeld gebrand zijn op revanche. Eén tegenvaller verandert zijn ambities niet. Maar als team moet Red Bull zich herpakken, want in de Formule 1 is er geen ruimte voor herhaling van zulke fouten.
Denk jij dat Verstappen snel kan terugslaan of moeten we ons zorgen maken over de betrouwbaarheid van Red Bull? Laat het weten in de reacties op Facebook!