Tijdens de Grand Prix van Singapore werd McLaren verzocht hun achtervleugel aan te passen nadat Red Bull Racing maar liefst drie keer bij de FIA had geprotesteerd.
De Britse renstal staat inmiddels bovenaan in het constructeurskampioenschap, en dit zorgde voor enige onrust bij de concurrentie. Toch kan McLaren-CEO Zak Brown er met een glimlach op terugkijken. Hij benadrukt dat de aanpassing aan de ‘flexiwing’ van de McLaren niet de reden is achter de recente successen van de MCL38.
Flexiwing onder de loep
Het verhaal begon nadat beelden uit de race in Azerbeidzjan lieten zien dat de achtervleugel van de McLaren een zogenoemde ‘mini-DRS’ bevatte. Dit mechanisme zorgde ervoor dat de uiteinden van de flap van de achtervleugel op hoge snelheid open gingen, wat een extra aerodynamische boost gaf op rechte stukken.
Na herhaaldelijke protesten van Red Bull besloot de FIA in te grijpen en McLaren te verzoeken de vleugel aan te passen. Ondanks deze aanpassing bleef McLaren sterk presteren, met Lando Norris die in Singapore opnieuw indruk maakte en het gat met Max Verstappen verkleinde.
Andrea Stella: “Aanpassing heeft geen impact”
McLaren-teambaas Andrea Stella reageerde na de race luchtig op de beslissing van de FIA. “Ik denk dat we wel hebben gezien dat het totaal geen effect heeft,” zei Stella tijdens een interview met Sky Sports F1.
“Voor ons is het juist goed nieuws dat onze rivalen afgeleid worden door dit soort dingen.” Stella benadrukte dat McLaren geen geheim trucje heeft en dat de snelheid van de auto niet afhankelijk is van de specifieke aanpassingen aan de achtervleugel.
Zak Brown: “Een compliment dat ze naar ons kijken”
McLaren-CEO Zak Brown ging verder in op de situatie in een gesprek met The Times. Hij legde uit dat de protesten van Red Bull eigenlijk als een compliment moeten worden gezien.
“Wie er ook wint, iedereen zal altijd naar die auto staren om te begrijpen wat ze doen,” aldus Brown. Hij snapt dat teams als Red Bull de McLaren nauwlettend in de gaten houden nu de renstal voorop loopt in het kampioenschap.
“Het is volkomen logisch dat mensen momenteel naar onze auto staren en met conclusies komen, maar een boel daarvan kloppen niet.”
Brown benadrukte dat McLaren geen regels heeft overtreden en alle keuringen van de FIA heeft doorstaan. Toch besloot het team om kleine aanpassingen te doen aan de achtervleugel, simpelweg om de onrust te verminderen.
“Wij hebben aangeboden om een kleine aanpassing te maken, puur omdat we denken dat het weinig verschil zou maken en er heerst veel rumoer omheen,” legde Brown uit. “Dus om te laten zien dat er geen geheim recept is, hadden we zoiets van: ‘Nou, dan passen we het maar een beetje aan’.”
Red Bull’s protest als motivatie voor McLaren
Hoewel McLaren het protest van Red Bull begrijpt, blijft het team gefocust op hun eigen prestaties. “Onze rivalen zouden hun werk niet doen als ze er niks over zouden zeggen,” gaf Brown aan.
Toch heeft het protest McLaren niet van de wijs gebracht. De recente overwinningen van McLaren laten zien dat hun snelheid niet afhankelijk is van een specifieke vleugelconstructie, maar van het gehele pakket van innovaties en verbeteringen die het team de afgelopen tijd heeft doorgevoerd.
Brown blijft trots op de vooruitgang die McLaren heeft geboekt en ziet de acties van teams als Red Bull als erkenning voor het harde werk. “Het is een compliment dat mensen naar onze auto kijken en het uitdagen. We hebben goede innovaties op onze auto zitten.”
Innovaties en toekomstperspectief
De recente successen van McLaren zijn volgens Brown niet het resultaat van één enkele innovatie, maar van de voortdurende ontwikkeling van de MCL38.
Het team blijft werken aan verdere verbeteringen en innovaties om hun voorsprong in het kampioenschap te behouden. De flexiwing mag dan wel aangepast zijn, maar de kern van de prestaties blijft onveranderd: een sterk ontworpen auto, getalenteerde coureurs en een goed gecoördineerd team.
Met het kampioenschap in zicht en sterke concurrentie van teams als Red Bull, zal McLaren de komende races onder een vergrootglas liggen.
Het team blijft vastberaden om door te gaan op de ingeslagen weg en te blijven innoveren om hun positie in het kampioenschap te verstevigen.
Was het terecht dat Red Bull protest aantekende tegen de McLaren-achtervleugel, of was dit enkel afleiding? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!