Max Verstappen en Red Bull Racing beleven een zwaar seizoen in de Formule 1 van 2025. Waar het team in 2023 nog ronduit dominant was, is er sindsdien een flinke terugval zichtbaar. Dit jaar lijkt het zelfs officieel: Red Bull is ingehaald door de concurrentie.

Teams als Mercedes, Ferrari en McLaren hebben dit seizoen duidelijk betere auto’s weten te bouwen dan Red Bull. In Canada versloeg Mercedes de RB21 nog met hun W16, en Ferrari introduceerde in Oostenrijk een grote update die hen een flinke stap vooruit gaf. McLaren toont al het hele seizoen topvorm en speelt een hoofdrol in het kampioenschap.
Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat Red Bull inmiddels is teruggevallen naar de vierde plek in het constructeurskampioenschap, een harde klap voor het team dat in 2023 nog met een enorme voorsprong van 451 punten kampioen werd. Destijds was die voorsprong zelfs groter dan het totaal aantal punten van de nummer twee, Mercedes.
In 2025 is het plaatje anders. Red Bull staat nu 255 punten achter op koploper McLaren, terwijl ook het gat tussen Mercedes (nummer drie) en Red Bull steeds groter wordt. Na elf races ligt de achterstand op Mercedes al op 47 punten. Hierdoor lijkt het Oostenrijkse team af te stevenen op een plek buiten de top drie, wat zowel sportief als financieel pijnlijk is, aangezien hogere klasseringen meer prijzengeld opleveren.
Toch zit er een lichtpuntje voor Red Bull in deze situatie. Door hun lagere positie in het klassement krijgen ze extra tijd om te testen in de windtunnel in de tweede helft van 2025. Omdat ze dit seizoen vierde staan, krijgen ze 16 uur extra testruimte naast de 256 uur die ze als derde van vorig seizoen al mochten gebruiken. In totaal komt dat uit op 272 uur, wat zelfs 48 uur meer is dan McLaren krijgt.
Dit extra testtijd in de windtunnel is een belangrijk voordeel, vooral met het oog op het seizoen van 2026. Dan worden er namelijk nieuwe chassis en krachtbronnen geïntroduceerd, en Red Bull kan nu al meer tijd besteden aan het ontwikkelen en optimaliseren van hun 2026-bolide dan hun directe concurrenten.
Hoewel het seizoen tot nu toe tegenvalt, kan dit extra ontwikkelingsvoordeel Red Bull de boost geven die ze nodig hebben om volgend jaar weer mee te doen om de titel. Voor nu moeten Verstappen en zijn team echter accepteren dat de concurrentie het even beter doet, maar met de blik op de toekomst blijft er hoop op herstel.