De Formule 1-coureurs hebben hun krachten gebundeld om een krachtig statement af te geven richting de FIA. Onder leiding van GPDA-voorzitter George Russell (Mercedes) laten de twintig rijders van zich horen en uiten zij hun onvrede over het strenge beleid en de boetes die Max Verstappen en andere collega’s recent hebben ontvangen.
De gezamenlijke boodschap is helder: de coureurs willen dat de FIA hen met meer respect behandelt en minder ingrijpt op zaken die zij als onnodig zien.
Een punt van irritatie: scheldwoorden en straffen
In hun verklaring erkent de GPDA, de vakbond voor de Formule 1-coureurs, het belang van de wedstrijdleiding en de stewards.
“Natuurlijk begrijpen we dat er een scheidsrechter moet zijn, en we accepteren de regels,” begint het statement. Toch zijn er enkele regels waar de coureurs zich sterk tegen verzetten. Een recent voorbeeld dat kwaad bloed heeft gezet, is de taakstraf die Max Verstappen kreeg opgelegd voor het gebruik van het woord “fuck” in een persconferentie.
Verstappen uitte dit in een niet-agressieve context en gebruikte het enkel om zijn ongenoegen over de prestaties van zijn auto te benadrukken, door te zeggen dat zijn auto “fucked” aanvoelde.
De coureurs wijzen erop dat er een duidelijk verschil is tussen schelden met de intentie om te beledigen en schelden als spontane uiting van frustratie. Verstappen’s collega’s vinden de sanctie overdreven en willen dat de FIA genuanceerder omgaat met dergelijke uitingen in de toekomst.
George Russell zet vraagtekens bij toon van de FIA
George Russell, die het initiatief nam om de verklaring te coördineren, gaat verder en vraagt de FIA om zelfreflectie. “We willen dat de FIA-president, Mohammed Ben Sulayem, ook aandacht besteedt aan zijn toon en taalgebruik richting of over de coureurs, zowel in het openbaar als in privésferen.”
De coureurs zijn volwassen en voelen zich onnodig betutteld door regels en aanwijzingen die zij als onbelangrijk ervaren. Russell benadrukt dat zij zelf kunnen bepalen hoe zij met media omgaan en dat ze ook zelf beslissingen kunnen maken over persoonlijke zaken zoals het dragen van sieraden en ondergoed.
Lewis Hamilton en het sieradenverbod
Het statement over sieraden en kledingregels is waarschijnlijk een verwijzing naar Lewis Hamilton, die al eerder in de clinch lag met de FIA over zijn neuspiercing.
In 2022 werd er vanuit de FIA een verbod op sieraden in de auto ingevoerd vanwege veiligheidsredenen, wat leidde tot een lange en publieke discussie. Hamilton, die zich tegen deze maatregel verzette, bleef zijn sieraden dragen totdat de regel na aanhoudende kritiek werd versoepeld.
De andere coureurs steunen Hamilton in zijn verzet tegen deze in hun ogen onnodige regels en vragen de FIA om hen meer autonomie te geven over dergelijke persoonlijke keuzes.
Dringende oproep voor transparantie
De coureurs eindigen hun statement met een duidelijke oproep aan de FIA om de regels rondom boetes en financiële sancties op de agenda te zetten.
“We vragen al drie jaar om verduidelijking over de regels voor boetes in de Formule 1,” aldus de gezamenlijke oproep.
De coureurs maken zich zorgen dat het huidige boetebeleid bijdraagt aan een negatief beeld en pleiten voor meer transparantie en dialoog met de FIA. Ze hopen dat Ben Sulayem bereid is om met hen in gesprek te gaan en zo een gezondere werkrelatie op te bouwen.
Vind jij dat de FIA moet luisteren naar de wensen van de coureurs? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.