Terwijl Red Bull Racing worstelt met de instabiele en lastig te besturen RB21, lijkt het bij zusterteam Racing Bulls juist allemaal op rolletjes te lopen. Liam Lawson, een van de coureurs van het tweede Red Bull-team, wist in Hongarije zelfs vóór Max Verstappen te eindigen. Dit roept de vraag op: waarom heeft Verstappen nog geen meter gereden in die opvallend sterke auto van Racing Bulls?

Het contrast tussen de twee teams is groot. De RB21 levert Verstappen en teamgenoot Yuki Tsunoda veel hoofdpijn op, terwijl Racing Bulls, dat veel onderdelen van Red Bull zelf gebruikt, op de meeste circuits competitief is. Alan Permane, sinds kort teambaas bij Racing Bulls, benadrukt dat zijn team een auto heeft neergezet die voor iedere rijder prettig aanvoelt. “We hebben een wagen gebouwd die beginnende coureurs vertrouwen geeft, maar ik ben ervan overtuigd dat ook een absolute topcoureur zich hier direct thuis in zou voelen en maximale prestaties kan leveren,” aldus Permane.
Dat blijkt ook uit de prestaties. Op de Hungaroring wist Lawson, oud-teamgenoot van Verstappen, zijn VCARB 02 vóór de RB21 van de Nederlander over de streep te brengen. Toen Verstappen na afloop gevraagd werd of hij zelf ooit had overwogen een test te doen in de Racing Bulls-auto, reageerde hij ontwijkend: “Laten we het daar maar niet over hebben.”
De reden voor dat stilzwijgen is minder technisch en meer politiek. Volgens Motorsport.com heeft Red Bull namelijk bewust afgezien van een testrit voor Verstappen bij het zusterteam. Andere Formule 1-teams, waaronder McLaren, hebben al vaker kritiek geuit op de nauwe banden tussen Red Bull Racing en Racing Bulls. Er wordt gevreesd dat de samenwerking hen een oneerlijk voordeel geeft.
Binnen Red Bull beseft men dat een testrit van hun stercoureur in de Racing Bulls-bolide het vuur alleen maar verder zou opstoken. Zeker nu de FIA van plan is om in 2026 de regels rond samenwerkingen tussen teams (Sectie F) aan te scherpen, wil men voorkomen dat de situatie aanleiding geeft tot nieuwe politieke discussies in de paddock. “Het zou ongetwijfeld tot gefronste wenkbrauwen leiden en mogelijk tot nieuwe protesten,” meldt Motorsport.com.
Het is jammer voor beide teams dat deze mogelijkheid van tafel is. Voor Red Bull Racing zou het een waardevolle kans zijn geweest om direct te vergelijken hoe hun eigen wagen zich verhoudt tot die van Racing Bulls, en waar de pijnpunten precies liggen. Voor Racing Bulls zou het een unieke mogelijkheid zijn om te ontdekken wat de auto waard is in handen van een drievoudig wereldkampioen, en of Lawson en Isack Hadjar daadwerkelijk het maximale uit de VCARB 02 halen.
Voorlopig blijft het echter bij speculatie. Verstappen zal zich moeten beperken tot het optimaliseren van de lastige RB21, terwijl Racing Bulls verder werkt aan het benutten van hun sterke seizoensstart — zonder hulp van de man die misschien wel het meeste uit hun auto zou kunnen halen.