Max Verstappen, de regerend wereldkampioen in de Formule 1, is opnieuw het middelpunt van controverse na een opvallende beslissing van de FIA. Tijdens de kwalificatiesessie voor de Grand Prix van Qatar kreeg Verstappen een gridstraf van één plek.
Hij zou volgens de FIA “onnodig langzaam” hebben gereden tijdens zijn warm-up ronde. Hierdoor start hij niet vanaf poleposition, maar vanaf de tweede plek. Deze straf heeft opnieuw de discussie aangewakkerd over vermeende partijdigheid van de FIA tegen de Nederlandse coureur.
Het is niet de eerste keer dat fans zich afvragen of Verstappen anders wordt behandeld. Zij wijzen op een reeks straffen die in hun ogen disproportioneel zwaar lijken. Een voorbeeld is de Grand Prix van Singapore, waar Verstappen een taakstraf kreeg vanwege het gebruik van het woord “fuck” tijdens een interview. Opvallend genoeg kreeg Ferrari-coureur Charles Leclerc enkele weken later slechts een geldboete voor vergelijkbaar taalgebruik.
Hier is Max Verstappens magische pole-ronde 🔥
Ook de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Mexico-Stad werden breed uitgemeten. Verstappen kreeg daar twee tijdstraffen van tien seconden opgelegd, wat leidde tot kritiek dat de FIA voor hem strengere regels lijkt te hanteren. Volgens veel fans en kenners roept dit de vraag op of de reglementen consistent worden toegepast.
Opvallende cijfers ondersteunen vermoedens
De controverse rond de kwalificatiesessie in Qatar biedt opnieuw aanleiding tot discussie. Voorafgaand aan deze sessie begingen Yuki Tsunoda en Sergio Pérez eenzelfde overtreding als Verstappen, maar zij kwamen weg met een reprimande. Verstappen daarentegen kreeg een gridstraf opgelegd. Dit verschil in aanpak voedt de kritiek van fans die al langer wijzen op vermeende ongelijke behandeling.
Interessant genoeg blijkt uit een analyse van FIA-beslissingen sinds 2022 dat Verstappen de enige coureur is die een strafpunt of gridstraf heeft gekregen voor “onnodig langzaam rijden” of “het niet opvolgen van instructies van de wedstrijdleiding.” Dit werd onthuld door X-gebruiker @F1GuyDan, die alle documenten van de FIA met betrekking tot deze overtredingen heeft onderzocht.
“Ik heb alle FIA-beslissingsdocumenten met het label ‘onnodig langzaam rijden’ of ‘het niet opvolgen van instructies/notities’ sinds 2022 opgezocht. Max Verstappen is de enige die een gridstraf OF een strafpunt heeft gekregen. Dat is iets…,” aldus de analyse van @F1GuyDan op X.
Partijdigheid of toeval?
De vraag blijft of deze verschillen in straffen een bewuste strategie zijn van de FIA of simpelweg het resultaat van uiteenlopende situaties. Voor Verstappen en zijn team is het in ieder geval een lastige ontwikkeling, zeker nu hij weer een stapje terug moet doen tijdens de start van een belangrijke race. Hoe deze discussie zich ontwikkelt, zal afhangen van de transparantie en consistentie van toekomstige beslissingen.