Red Bull Racing en Ferrari hebben de handen ineen geslagen en een officiële klacht ingediend bij de FIA. De twee Formule 1-topteams beschuldigen hun concurrenten McLaren en Mercedes ervan gebruik te maken van voorvleugels die te ver doorbuigen, wat hen volgens Red Bull en Ferrari een illegaal aerodynamisch voordeel geeft.
De zogenaamde “flexi-wings” zijn al jaren een omstreden onderwerp in de Formule 1, omdat een flexibele voorvleugel onder hoge snelheid voor meer downforce zorgt. Hoewel dit voordeel verboden is, beweren Red Bull en Ferrari dat hun rivalen de regels omzeilen, wat hen een voorsprong heeft gegeven in recente races.
Flexi-wings: Aerodynamisch voordeel of regelovertreding?
Flexi-wings zijn niet nieuw in de Formule 1, maar blijven een belangrijk discussiepunt vanwege het aerodynamische voordeel dat ze kunnen bieden. Voorvleugels die doorbuigen onder hoge snelheid zorgen voor extra grip, vooral in bochten.
Dit voordeel kan een cruciaal verschil maken in het competitieve veld van de Formule 1. Hoewel er duidelijke regels zijn over hoe ver een vleugel mag buigen, zijn Red Bull en Ferrari ervan overtuigd dat McLaren en Mercedes deze grenzen oprekken.
De sterke prestaties van McLaren, vooral sinds de Grand Prix van Miami, worden door velen toegeschreven aan hun aerodynamische pakket.
Red Bull en Ferrari vermoeden dat de flexi-wings van McLaren een belangrijke rol spelen in hun dominantie. Beide teams stapten naar de FIA in de hoop dat het bestuursorgaan zou ingrijpen en maatregelen zou nemen tegen hun rivalen.
FIA oordeelt: McLaren en Mercedes zijn binnen de regels
De FIA heeft inmiddels gereageerd op de klacht van Red Bull en Ferrari. Volgens het bestuursorgaan zijn de voorvleugels van zowel McLaren als Mercedes volledig legaal.
De teams zijn door alle officiële tests gekomen en tijdens de Grand Prix van België werd er zelfs gebruik gemaakt van extra camerabeelden om de vleugels nauwlettend in de gaten te houden. De conclusie van de FIA: er is geen reden om aan te nemen dat de regels worden overtreden.
In een statement verklaarde de FIA dat het “geen onregelmatigheden heeft gevonden” en dat er op korte termijn geen veranderingen in de regelgeving zullen komen.
De voorvleugels van McLaren en Mercedes worden dus voorlopig niet aangepakt, maar de FIA zal de situatie wel blijven monitoren om ervoor te zorgen dat de regels in de toekomst niet worden overtreden.
Red Bull en Ferrari moeten zelf het gevecht aangaan
Met het besluit van de FIA lijkt de hoop van Red Bull en Ferrari op ingrijpen voorlopig vervlogen. De teams uit Milton Keynes en Maranello zullen het nu op eigen kracht moeten opnemen tegen McLaren en Mercedes.
Hoewel de FIA heeft aangegeven dat er op dit moment geen aanleiding is voor nieuwe tests, houdt het wel de deur op een kier voor toekomstige aanpassingen.
“De FIA heeft het recht om nieuwe tests in te voeren als er onregelmatigheden worden vermoed,” aldus de verklaring van het bestuursorgaan.
Voorlopig zullen Red Bull en Ferrari dus moeten accepteren dat de strijd op de baan wordt uitgevochten, zonder hulp van de FIA.
De dominantie van McLaren, die sinds de Grand Prix van Miami is toegenomen, zal voorlopig blijven bestaan, tenzij Red Bull en Ferrari met eigen innovaties komen om het verschil te overbruggen.
Moet de FIA strengere regels hanteren voor flexi-wings, of moeten Red Bull en Ferrari zelf hun prestaties verbeteren om McLaren en Mercedes bij te houden? Laat je mening horen en discussieer mee in de reacties op Facebook!