Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft opnieuw laten weten dat hij een aanpassing in het F1-regelboek wil zien. Tijdens de Grand Prix van Braziliƫ profiteerden coureurs als Max Verstappen, Esteban Ocon en Pierre Gasly van een regel die hen toestaat om tijdens een rode vlag-situatie kosteloos een pitstop te maken.
Hierdoor konden zij, zonder tijdverlies, hun banden wisselen en hun auto laten controleren, waardoor ze bij de herstart een sterke positie innamen.
Dit leverde hen maar liefst twintig seconden tijdwinst op, wat frustratie opwekte bij enkele concurrenten, waaronder George Russell en Lando Norris.
Teleurstelling bij Russell en Norris
George Russell en Lando Norris, die vĆ³Ć³r de rode vlag-situatie aan de leiding reden en net hun pitstop hadden gemaakt, zagen door deze regel hun voordeel verdwijnen.
Voor Russell was het een bittere nasmaak van de race in BraziliĆ«, en hij maakte duidelijk dat hij zich bekocht voelde door de huidige regels. Norris noemde het openlijk āgeluk voor Red Bull en Max Verstappen,ā en vond dat dit de race oneerlijk beĆÆnvloedde.
De onvrede over deze regel blijkt niet beperkt tot de rijders, want ook Stefano Domenicali, die ooit teambaas was bij Ferrari, steunt hen in hun kritiek.
Domenicali dringt aan op aanpassing
Domenicali heeft eerder dit seizoen zijn zorgen geuit over de rode vlag-regel. Hij wil dat er een betere balans wordt gevonden tussen veiligheid en sportieve eerlijkheid.
De Italiaanse Formule 1-baas wees naar een race in Monaco eerder dit jaar, waar de rode vlag al in de eerste ronde werd gezwaaid. Hierdoor konden alle teams hun banden wisselen en zonder verlies van tijd hun autoās controleren.
āDit jaar hebben we een rode vlag in de eerste ronde gehad en heeft iedereen automatisch zijn pitstop gemaakt. Dat mogen we niet meer laten gebeuren. We moeten beter anticiperen op dergelijke scenario’s en ze afdekken met de regels,ā verklaarde Domenicali destijds.
De situatie in BraziliĆ« lijkt Domenicaliās pleidooi voor een regelwijziging enkel te versterken, maar de FIA heeft hem inmiddels laten weten dat er voorlopig niets zal veranderen.
Het regelboek voor het seizoen 2025 is namelijk al definitief vastgesteld, en de rode vlag-regel blijft ongewijzigd. Dat de FIA vasthoudt aan de huidige regelgeving heeft echter een duidelijke reden.
Veiligheid staat voorop
De rode vlag-regel, die toestaat dat coureurs tijdens een race-onderbreking hun banden mogen wisselen en noodzakelijke reparaties mogen uitvoeren, is ooit ingevoerd met het oog op veiligheid.
Wanneer er een rode vlag wordt gezwaaid, is dat vaak vanwege een zwaar ongeluk of gevaarlijke omstandigheden, zoals brokstukken of vuil op de baan.
Dit vuil kan banden ernstig beschadigen, en als coureurs bij de herstart zouden moeten rijden op beschadigde banden, kan dat tot gevaarlijke situaties leiden, waaronder klapbanden en ongelukken bij hoge snelheden.
Deze veiligheidsmaatregel weegt zwaarder dan de mogelijke sportieve voordelen die sommige coureurs er soms door verkrijgen.
Hoewel Russell, Norris en Domenicali pleiten voor meer eerlijkheid in deze situatie, staat de FIA voorlopig achter het belang van veiligheid boven competitie. Tot er een betere oplossing wordt gevonden die beide belangen dient, blijft de regel dan ook gehandhaafd.
Een toekomst zonder wijzigingen?
Hoewel Domenicaliās zorgen begrijpelijk zijn, lijkt de FIA vastberaden om de rode vlag-regel niet aan te passen, althans voorlopig niet. Voor rijders als Russell en Norris betekent dit dat zij voorlopig zullen moeten omgaan met een systeem dat niet altijd in hun voordeel werkt.
In een sport waar strategie en timing vaak het verschil maken, blijft dit punt van discussie open, maar de veiligheid van de coureurs blijft het belangrijkste uitgangspunt.
Wat vind jij: moet de rode vlag-regel blijven zoals hij is, of is het tijd voor verandering? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!