Hamilton worstelt bij Ferrari, maar blijft strijdbaar: ‘Ik help bouwen aan de toekomst’
Sinds het begin van het huidige Formule 1-seizoen maakt Lewis Hamilton deel uit van Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen hoopte in Italiaanse dienst eindelijk zijn felbegeerde achtste wereldtitel binnen te halen. Tot dusver loopt het echter niet zoals gehoopt: Ferrari weet nog altijd geen winnende auto neer te zetten en ook Hamilton zelf lijkt zijn topvorm van eerdere jaren nog niet te hebben hervonden.

De samenwerking tussen Hamilton en de Scuderia verloopt dan ook moeizaam. Afgelopen raceweekend werd die frustratie pijnlijk zichtbaar: tijdens de Grand Prix eindigde de Brit achter Nico Hülkenberg in de bescheiden Sauber – een auto die op papier veel langzamer zou moeten zijn. Volgens de Duitse krant Bild was Hamilton na afloop zichtbaar aangeslagen en zelfs tot tranen toe geroerd vanwege het teleurstellende resultaat.
Toch blijft Hamilton optimistisch
Toch was de stemming vóór het raceweekend in Barcelona nog een stuk positiever. In gesprek met Sky Italia liet Hamilton weten dat hij zich goed voelt bij Ferrari, ondanks de huidige sportieve problemen. Hij beschouwt zijn overstap als een kans om mee te bouwen aan een nieuw succesverhaal bij een team dat al sinds 2008 geen wereldtitel meer wist te pakken.
De Brit benadrukte dat hij niet alleen is gekomen om races te winnen, maar ook om bij te dragen aan structurele verbeteringen binnen het team. Een belangrijk speerpunt voor hem is het optimaliseren van de simulator in Maranello. “Sinds mijn komst heb ik talloze suggesties gedaan om onze simulator te verbeteren. We zijn daar nu intensief mee bezig en boeken al echte vooruitgang,” aldus Hamilton.
Volgens hem werpt die inzet al zijn vruchten af. “De correlatie tussen wat we in de windtunnel zien en wat de auto op de baan doet, is sterk verbeterd. Dat is iets waar ik bij mijn vorige team [Mercedes] juist veel frustratie over had. Ferrari loopt op dat vlak nu zelfs voor.”
Blik op de toekomst
Hamilton is zich ervan bewust dat directe successen in zijn eerste jaar bij Ferrari mogelijk uitblijven. Toch ziet hij het huidige seizoen als een cruciale basisfase. Zijn plan? De focus geleidelijk verschuiven richting 2026, wanneer de nieuwe technische reglementen ingaan.
“Binnenkort ga ik het team duidelijk maken dat we vooruit moeten kijken. Dit seizoen draait om bouwen: begrijpen hoe we werken, de structuur verbeteren, processen optimaliseren. Alleen zo kunnen we tegen 2026 een auto hebben die echt competitief is,” legt hij uit.
Vol vertrouwen richting 2026
Hoewel het sportieve succes nog op zich laat wachten, is Hamilton vastbesloten om bij Ferrari het verschil te maken — niet alleen als coureur, maar ook als sleutelfiguur binnen het team. Zijn ervaring, technische kennis en drive moeten Ferrari helpen om na jaren van teleurstelling weer een rol van betekenis te spelen in de Formule 1.
De komende maanden zullen uitwijzen of zijn invloed ook daadwerkelijk tot sportieve doorbraken leidt. Eén ding is zeker: Hamilton is nog niet klaar met de Formule 1, en Ferrari is voorlopig zijn grootste project.