Tijdens de Grand Prix van Belgiƫ kreeg Max Verstappen een flinke tegenslag te verwerken. Ondanks dat hij de pole position behaalde, werd hij door een gridstraf tien plaatsen naar achteren gezet. De reden? Voor de vijfde keer dit seizoen moest er een nieuwe Internal Combustion Engine (ICE) in zijn Red Bull Racing RB20 worden geplaatst.
Dit bracht hem bij de start van de race terug naar de elfde positie. Het ziet er echter naar uit dat dit niet de laatste keer zal zijn dat Verstappen en Red Bull te maken krijgen met een gridstraf.
Kans op nĆ³g een gridstraf dit seizoen
Met nog zes races en drie sprintraces voor de boeg, lijkt de kans groot dat Verstappen opnieuw tegen een gridstraf aan zal lopen.
De reden hiervoor ligt bij de tweede motor die hij tijdens de Grand Prix van Canada gebruikte. Deze motor hield het maar enkele ronden vol tijdens de vrije training, waardoor Verstappen nu een krachtbron minder in zijn pool heeft dan zijn concurrenten. Dit zet hem in een nadelige positie voor de resterende races.
Volgens het betrouwbare Italiaanse platform Formu1a.uno zal Red Bull Racing deze situatie waarschijnlijk niet kunnen volhouden zonder opnieuw een motorwissel door te voeren.
Het zou betekenen dat Verstappen nog een keer een nieuwe interne verbrandingsmotor moet gebruiken, wat hem opnieuw een gridstraf oplevert. Gelukkig is de straf na de eerste overtreding milder: in plaats van tien plaatsen, zou hij nu slechts vijf plaatsen naar achteren worden gezet.
Strategische motorwissel: waar en wanneer?
Red Bull Racing staat nu voor een strategische keuze. Het team moet beslissen wanneer en waar deze noodzakelijke motorwissel het minst schadelijk is voor Verstappen.
Het aankomende raceweekend lijkt niet het juiste moment, aangezien Red Bull juist dan een belangrijke update voor de auto introduceert. Ook de Grand Prix van Mexico is geen logische optie, gezien het lastig inhalen is op dit circuit vanwege de hoge ligging en het verminderde DRS-effect.
Een mogelijke locatie voor de motorwissel zou de Grand Prix van Braziliƫ kunnen zijn. Dit circuit biedt goede inhaalmogelijkheden, zoals Lewis Hamilton in 2021 al aantoonde toen hij ondanks een gridstraf nog de overwinning wist binnen te slepen.
Voor Verstappen zou dit scenario zich kunnen herhalen, met slechts vier resterende races en twee sprintraces na Braziliƫ. De Honda-motor moet deze beperkte belasting aankunnen, waardoor een motorwissel op dat moment een logische keuze lijkt.
Concurrentie met Lando Norris
Er is echter ook goed nieuws voor Verstappen. Titelrivaal Lando Norris zit namelijk ook tegen een gridstraf aan te hikken. De Brit heeft al het maximale aantal motoronderdelen gebruikt dat toegestaan is zonder straf.
Bij zijn eerstvolgende motorwissel zal Norris tien plaatsen naar achteren moeten, aangezien dit zijn eerste overtreding zal zijn. Dit kan Verstappen mogelijk een belangrijke voorsprong opleveren in de strijd om het kampioenschap.
Norris heeft dit seizoen indrukwekkend gepresteerd, maar een gridstraf kan hem in de cruciale fase van het seizoen flink terugwerpen. Voor Verstappen biedt dit kansen om zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit te breiden en zijn weg naar de wereldtitel veilig te stellen.
Een spannende slotfase van het seizoen
Met nog een aantal races te gaan, blijft het spannend of Max Verstappen en Red Bull de juiste keuzes zullen maken om hun positie te behouden.
De strategie rondom de motorwissel kan doorslaggevend zijn voor het verdere verloop van het kampioenschap. Ook de prestaties van concurrenten zoals Lando Norris zullen van grote invloed zijn op de uitkomst. Het lijkt er in ieder geval op dat Verstappen met zijn team nog flink moet puzzelen om zonder al te veel schade het seizoen af te sluiten.
Denk jij dat Verstappen dit seizoen zijn voorsprong behoudt ondanks de gridstraffen? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!