Max Verstappen ligt opnieuw onder vuur. Dit keer niet vanwege zijn prestaties op het circuit, maar vanwege zijn taalgebruik tijdens een persconferentie in Singapore. De drievoudig wereldkampioen werd door de stewards op het matje geroepen na een opmerking die hij donderdag maakte over zijn race in Baku.
In zijn beschrijving van de auto gebruikte Verstappen een krachtterm die hem nu op een sanctie is komen te staan. Hoewel Verstappen zijn verontschuldigingen heeft aangeboden, blijft de FIA streng in haar beleid rondom het taalgebruik van coureurs.
Het incident heeft geleid tot een maatregel die niet onbekend is voor de Nederlandse coureur: een taakstraf. Eerder in zijn carrière kreeg hij al een soortgelijke straf na een incident met Esteban Ocon. Dit keer moet Verstappen ‘enig werk van openbaar belang’ verrichten, een straf die hem verplicht om een positieve bijdrage te leveren aan de sport.
Verstappen’s uitspraak: “De auto was f*cked”
Tijdens de persconferentie van donderdag werd teruggeblikt op de Grand Prix van Azerbeidzjan. Verstappen, duidelijk gefrustreerd over de race, liet zich ontvallen dat zijn auto “f*cked” was door de afstellingen tijdens de kwalificatie.
Hoewel de coureur de race in Baku als vijfde eindigde, mede door een crash met Carlos Sainz en teamgenoot Sergio Pérez, was hij ontevreden over de prestaties van zijn auto. De krachtterm die hij gebruikte, viel echter niet in goede aarde bij de stewards.
De FIA stewards vonden dat Verstappen te ver was gegaan met zijn taalgebruik. In een sport waar miljoenen mensen, inclusief jonge kinderen, naar kijken, benadrukt de organisatie het belang van verantwoordelijk taalgebruik.
De Nederlandse coureur, die vaak als rolmodel wordt gezien, kreeg eerder al waarschuwingen over zijn woordkeuze. Dit keer heeft de FIA echter besloten om een zwaardere maatregel op te leggen, omdat Verstappen eerder vergelijkbare opmerkingen heeft gemaakt.
Een rolmodel voor jonge fans
De FIA heeft een duidelijk standpunt ingenomen over het gedrag van haar coureurs, en in het bijzonder over het taalgebruik. Volgens de stewards is het belangrijk dat Verstappen zich als rolmodel bewust is van de impact van zijn woorden. Engels is misschien niet zijn moedertaal, maar de FIA benadrukt dat het voor een coureur van zijn kaliber essentieel is om zich professioneler te uiten.
Verstappen verdedigde zichzelf door te zeggen dat de term in veel gesprekken voorkomt en dat het geen belediging was, maar simpelweg een manier om zijn frustratie te uiten. Hij verwees ook naar het feit dat iedereen in de sport weleens een krachtterm gebruikt, zeker in emotionele momenten.
“Ik scheld weleens, dat klopt, maar dat zal voor iedereen in deze ruimte wel gelden. Iemand beledigen is wat anders,” zei Verstappen tijdens de persconferentie. Desondanks begreep hij de ernst van de situatie en bood hij zijn excuses aan tijdens het onderhoud met de wedstrijdleiding.
Herhaling van een oude straf
Dit is niet de eerste keer dat Verstappen te maken krijgt met een dergelijke maatregel. In 2018 werd hij ook verplicht om een taakstraf uit te voeren, nadat hij Esteban Ocon fysiek had geconfronteerd na de Grand Prix van Brazilië.
Verstappen was toen gefrustreerd geraakt door een incident op het circuit, waarbij hij Ocon de schuld gaf van een botsing die zijn race beïnvloedde. Als straf moest hij meelopen met de Formule E-stewards tijdens een evenement in Marrakech. Die ervaring lijkt echter niet voldoende te zijn geweest om herhaling te voorkomen.
Verstappen’s nieuwe taakstraf is nog niet gespecificeerd, maar het zal opnieuw gaan om werk van openbaar belang. De FIA gebruikt dit soort straffen om coureurs te confronteren met hun verantwoordelijkheid als publieke figuren en om hen bewust te maken van hun voorbeeldfunctie binnen de sport.
Strengere regels rondom taalgebruik
De FIA heeft de afgelopen jaren haar focus gelegd op het gedrag en taalgebruik van de coureurs, vooral in de context van hun rolmodellenfunctie. FIA-president Mohammed Ben Sulayem benadrukte onlangs nog dat schelden en ongepaste taal harder bestraft zullen worden.
Voor Verstappen is deze straf een direct gevolg van dat strengere beleid. Hoewel de sport draait om snelheid, precisie en adrenaline, is het voor de organisatie essentieel dat de coureurs zich professioneel en respectvol uiten, zowel op als buiten het circuit.
Tijdens de persconferentie in Singapore gaf Verstappen aan dat hij zich bewust is van het feit dat zijn woorden wereldwijd worden uitgezonden. Hij liet echter weten dat hij het moeilijk vindt om altijd op zijn woorden te letten in het heetst van de strijd. “De auto is f*cked, kan ik dat niet zeggen?
Hoe oud zijn wij, vijf of zes jaar? Dat gaat toch nergens over,” voegde hij toe. Zijn opmerking geeft aan dat Verstappen de strikte aanpak van de FIA als overdreven beschouwt.
Gevolgen voor Verstappen
Hoewel de opgelegde straf voor Verstappen niet direct gevolgen heeft voor zijn prestaties op de baan, kan het hem wel langer termijn reputatieschade opleveren.
Verstappen is inmiddels een van de meest bekende gezichten in de Formule 1 en zijn gedrag wordt wereldwijd gevolgd door miljoenen fans. Hoe hij met deze taakstraf omgaat, zal dan ook een belangrijk moment zijn in zijn publieke imago.
Verstappen zal zijn taakstraf waarschijnlijk accepteren en verdergaan met zijn raceprogramma, maar het incident herinnert aan het belang van professioneel gedrag binnen de sport.
De jonge coureur heeft in het verleden al vaker met de stewards te maken gehad, maar hij blijft een van de meest geliefde en gerespecteerde figuren in de Formule 1. Zijn prestaties op de baan spreken voor zich, maar zijn gedrag daarbuiten blijft onderwerp van discussie.
Wat denk jij? Moet de FIA strenger optreden tegen coureurs die schelden, of moet er meer begrip zijn voor de emoties tijdens een raceweekend? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!