Het is een opmerkelijk beeld: Max Verstappen, die normaal gesproken dominantie uitstraalt, blijft voor de derde keer op rij zonder overwinning. Dit roept vragen op over zijn kansen op de wereldtitel en zijn toekomst bij Red Bull Racing. Onze verslaggever Arjan Schouten duikt dieper in de situatie en onderzoekt wat deze tegenslagen betekenen voor het verdere verloop van het seizoen.
Verstappen’s nieuwe realiteit
Max Verstappen die niet meer zomaar wint; het lijkt de nieuwe realiteit te worden na een teleurstellende zondag op de Hungaroring. Drie verschillende circuits, drie keer geklopt, en zelfs twee keer niet op het podium.
De weekenden hadden elk hun eigen verhalen: een botsing met Lando Norris in Spielberg, een race in Engeland waar iedereen Verstappen voorbij snelde, en een zondag vol fouten in Boedapest. De rode draad? De RB20 heeft zijn dominantie verloren, en de updates in Boedapest brachten weinig verbetering.
Red Bull Racing heeft aan de pitmuur niet altijd even scherp en vindingrijk gehandeld, zoals Verstappen al weken aangeeft. Het momentum is verdwenen, en Verstappen kan dit ondanks zijn talent niet langer verbergen of herstellen tijdens de races.
Hij moet nu vechten om het podium te bereiken, wat een andere strategische benadering vraagt van het team dat de afgelopen tweeënhalf jaar onbedreigd voorop reed.
Opkomst van McLaren
McLaren moet nu zeer serieus genomen worden. Het is opmerkelijk dat ze met Oscar Piastri in Hongarije pas hun tweede overwinning van het seizoen behaalden, gezien het tempo van de MCL38.
Hoewel Formule 1-teams moeten leren om week na week te winnen, lijkt McLaren hier moeite mee te hebben gehad na de eerste overwinning van Lando Norris in Miami. Norris werd sindsdien vier keer tweede en één keer derde, en ook Piastri eindigde twee keer als tweede.
De strategische beslissingen van Andrea Stella kregen terecht veel kritiek, met meerdere verloren zeges als gevolg. In Boedapest moesten ze weer uitleg geven, vooral omdat de manier waarop Norris de zege aan Piastri moest afstaan niet fraai was. Maar het feit dat McLaren de luxe had om met teamorders te spelen, toont hun macht aan. Met twee extreem hongerige coureurs die elkaar nauwelijks iets ontzeggen, zijn ze op elk circuit moeilijk te volgen.
Verstappen’s vierde wereldtitel in gevaar?
Hoewel Verstappen nog steeds een comfortabele voorsprong van 76 punten heeft op Norris na 13 van de 24 races, stokt zijn opmars in een cruciale fase van het seizoen. Vorig jaar stond Verstappen na 13 races al 138 punten voor op zijn teamgenoot Sergio Pérez. Nu is uitlopen er niet bij, laat staan domineren.
“Het gat is nog bijna 80 punten, veel mensen zullen zeggen dat we totaal geen kans maken om dat te dichten. Maar we gaan er vol voor vechten” – Lando Norris
Met nog 11 races te gaan en het momentum in handen van McLaren, groeit het geloof binnen het team dat alles nog mogelijk is. “Ik riep begin dit jaar al dat dit seizoen geen makkie ging worden voor Red Bull, dat wij races zouden winnen en dat komt allemaal uit,” zei Norris in Hongarije, vol zelfvertrouwen. “Hebben we kans om er nog meer te winnen?
Ik zou wel gek zijn om te zeggen van niet. Het gat is nog bijna 80 punten, veel mensen zullen zeggen dat we totaal geen kans maken om dat te dichten. Maar we gaan er vol voor vechten. Zeker op die dagen waarop je ziet dat Max en Red Bull ook fouten maken en crashen, wil je het maximale uit die dagen persen.
En die kansen gaan nog vaker volgen. Dus ik blijf positief, het gat is groot, maar ik ben klaar voor dat gevecht. Het WK is nog niet gedaan. It’s still on.”