Max Verstappen was na afloop van de Grand Prix van België allerminst te spreken over het optreden van de FIA. De regerend wereldkampioen vond dat de race op het legendarische Spa-Francorchamps gewoon om 15:00 uur had moeten beginnen – zoals gepland. In plaats daarvan besloot de FIA na één verkennende ronde om de start uit te stellen, wat uiteindelijk leidde tot meer dan een uur vertraging.

Tijdens die formatieronde gaven Verstappen én zijn concurrent Lewis Hamilton aan dat de omstandigheden te doen waren en dat de baan snel zou opdrogen. De FIA vond het echter te gevaarlijk om het veld los te laten. Wat volgde, was een lange pauze waarin de regen juist heviger werd, waardoor de situatie er niet beter op werd.
Pas ruim een uur later ging het veld weer de baan op, maar opnieuw zonder echte race-actie: eerst vier ronden achter de safety car, voordat de echte herstart volgde. Tegen die tijd was de baan grotendeels opgedroogd en verdween de kans op een klassieke regenrace als sneeuw voor de zon.
Regen-afstelling werkte tegen Verstappen
Verstappen had zijn Red Bull juist afgesteld op zware regenval, in de hoop een voordeel te behalen in lastige omstandigheden. Die gok pakte echter verkeerd uit, want onder vrijwel droge omstandigheden was McLaren simpelweg te sterk. Verstappen bleef steken op de vierde plek en was zichtbaar gefrustreerd.
“We hadden gewoon meteen moeten racen,” zei hij na afloop bij Viaplay. “We hadden zelfs de zwaarste regenbui kunnen hebben, het was geen probleem. Maar ja, de FIA besluit anders, en dan moet je dat maar accepteren. Al vind ik het persoonlijk zonde van wat een echte regenrace had kunnen zijn.”
Volgens Verstappen was er zelfs nog gesproken over de mogelijkheid om onder Virtual Safety Car-condities te beginnen, om zo eerder het veld te laten rijden. “Dat zou het tempo iets opvoeren, maar ook dat gebeurde niet. Het voelde allemaal te voorzichtig.”
Geen grip, geen resultaat
Verstappen had ook moeite om zijn auto echt op snelheid te krijgen tijdens de race. Zijn regen-afstelling, inclusief een grotere achtervleugel, bood weinig voordelen op een opdrogende baan. “We hebben die vleugel gemonteerd met het idee dat we een natte race zouden krijgen, maar uiteindelijk reden we amper in de regen. Dan voelt het als verspilde moeite. Alles was zo veilig, té veilig. Het is jammer.”
Hoewel Verstappen halverwege nog even aansluiting vond bij Leclerc, bleek al snel dat hij niet genoeg grip had om echt aan te vallen. “Ik zat er wel weer bij na zijn foutje, maar ik kon niks extra’s brengen. De snelheid was gewoon niet voldoende. Het was frustrerend.”
Voor Verstappen en Red Bull is de conclusie helder: op Spa kwam er weinig samen en was de FIA volgens de Nederlander onnodig terughoudend. “Dit had een iconische regenrace kunnen worden. In plaats daarvan kregen we een halve droogrit. Jammer.”