McLaren heeft een indrukwekkend resultaat neergezet tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Met een overwinning voor Oscar Piastri en een solide vierde plaats voor Lando Norris, lijkt het Britse team weer helemaal mee te doen in de strijd om belangrijke punten. Toch hangt er een schaduw over dit succes.
Fans en teams zoals Ferrari en Red Bull zetten grote vraagtekens bij de legaliteit van McLaren’s nieuwste technologische truc: een achtervleugel die op de rechte stukken extra doorbuigt en zo meer snelheid oplevert.
Dominantie van Piastri onder druk
Oscar Piastri wist in Azerbeidzjan de hele race aan de leiding te blijven, ondanks de constante druk van Ferrari-coureur Charles Leclerc. Leclerc reed lange tijd in Piastri’s DRS-zone, maar slaagde er niet in om de Australiër in te halen.
Na de race werd al snel duidelijk waarom dat zo was: McLaren beschikte over een aerodynamisch voordeel dat hen op de rechte stukken sneller maakte dan de concurrentie.
McLaren had eerder dit seizoen al een doorbuigende voorvleugel geïntroduceerd, die door sommige teams als illegaal werd beschouwd. Ook nu lijkt het team de grenzen van de Formule 1-regels te hebben opgezocht met een achtervleugel die tijdens het rijden doorbuigt.
Dit zorgt ervoor dat de luchtweerstand op rechte stukken wordt verminderd, wat leidt tot een hogere topsnelheid zonder nadelige gevolgen in de bochten.
Discussie over legaliteit
Hoewel dit soort flexibele onderdelen in het verleden streng verboden waren in de Formule 1, lijkt de FIA dit seizoen een soepeler beleid te hanteren. Zowel Red Bull als Ferrari hebben eerder soortgelijke aanpassingen moeten terugdraaien na klachten en onderzoeken, maar McLaren lijkt tot nu toe buiten schot te blijven.
De FIA heeft de voorvleugel van McLaren al als legaal bestempeld, ondanks bezwaren van andere teams, en de achtervleugel is tot nu toe nog niet officieel onderzocht.
Fans op sociale media, vooral op X (voorheen Twitter), hebben echter niet stilgezeten. Beelden van de race en de achtervleugel van McLaren gingen viraal, met talloze reacties waarin werd opgeroepen tot een onderzoek door de FIA. Veel fans vinden dat de vleugel van McLaren zo snel mogelijk verboden moet worden.
“Dit gaat tegen alles in wat de sport zou moeten zijn,” schreef een verontwaardigde fan. “Als dit wordt toegestaan, is het hek van de dam.”
Slimme ‘mini-DRS’ truc?
Volgens kenners en sommige fans lijkt McLaren met deze doorbuigende vleugel een soort ‘mini-DRS’ te hebben gecreëerd. Normaal gesproken kan een coureur de DRS (Drag Reduction System) alleen activeren op aangewezen delen van het circuit om de luchtweerstand te verminderen.
Door de flexibele achtervleugel van McLaren lijkt dit effect nu echter automatisch te gebeuren op de rechte stukken, zonder dat de DRS officieel geactiveerd hoeft te worden. Dit biedt een aanzienlijk voordeel, omdat McLaren hierdoor hogere snelheden kan halen op rechte stukken zonder dat hun prestaties in de bochten worden aangetast.
Hoewel het een slimme innovatie is, lijkt het volgens de regels illegaal te zijn. De FIA heeft strikte voorschriften over bewegende aerodynamische onderdelen, en als bewezen wordt dat McLaren een illegale achtervleugel heeft gebruikt, kunnen er zware straffen volgen.
Toch is het de vraag of de FIA zal ingrijpen, aangezien de sportfederatie dit seizoen al eerder de regels lijkt te hebben genegeerd bij vergelijkbare incidenten.
FIA onder druk
De druk op de FIA neemt ondertussen toe. Niet alleen fans, maar ook verschillende teams willen dat de organisatie actie onderneemt en een onderzoek instelt naar de vleugel van McLaren.
De FIA heeft een lange geschiedenis van het strikt handhaven van regels rondom flexibele vleugels. Eerdere incidenten met teams zoals Red Bull en Aston Martin hebben laten zien dat de organisatie vaak snel optreedt wanneer er vermoedens zijn van illegale aerodynamische oplossingen.
Dit seizoen lijkt de situatie echter anders te liggen. Door de introductie van nieuwe reglementen en een strengere focus op andere aspecten van de sport, zoals de kostenplafonds en technische innovaties, lijkt de FIA sommige overtredingen door de vingers te zien.
Dit heeft geleid tot frustratie bij teams die vinden dat McLaren een oneerlijk voordeel heeft verkregen door het gebruik van deze omstreden technologie.
Wat nu voor McLaren?
De vraag is nu of McLaren zal worden gedwongen om hun achtervleugel aan te passen, of dat de FIA wederom zal besluiten om geen actie te ondernemen.
Mocht de organisatie toch ingrijpen, dan kan het team een boete krijgen, gediskwalificeerd worden of gedwongen worden om de vleugel aan te passen voor de komende races.
Ondanks de ophef blijft het succes van McLaren in Azerbeidzjan indrukwekkend. Het team heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om terug te keren naar de top van de Formule 1, en de prestaties van Piastri en Norris laten zien dat ze op de goede weg zijn.
Maar de vraag blijft: kan dit succes standhouden zonder de omstreden technologie, of valt het hele kaartenhuis in elkaar als de FIA besluit om in te grijpen?
Wat denk jij? Moet de FIA actie ondernemen tegen McLaren of is dit gewoon slimme innovatie? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!