Oud-Formule 1-coureur en analist Martin Brundle heeft stevige kritiek op de wedstrijdleiding na de Grand Prix van Brazilië. Volgens hem is Oscar Piastri veel te zwaar gestraft voor zijn rol in de crash tijdens de openingsfase van de race. De Brit vindt dat de McLaren-coureur simpelweg geen kant op kon, en dat de opgelegde tijdstraf niet alleen onterecht, maar ook bepalend kan zijn voor de strijd om het wereldkampioenschap.
De 24-jarige Australiër beleeft al weken een ongelukkige reeks in de Formule 1. Waar hij na de Grand Prix van Zandvoort nog comfortabel aan de leiding ging in het klassement – met een voorsprong van maar liefst 34 punten – is die marge inmiddels volledig verdwenen. Sterker nog: Piastri staat nu 24 punten achter zijn teamgenoot Lando Norris, die met zijn constante prestaties de leiding heeft overgenomen.
Volgens Brundle ligt dat niet alleen aan Piastri’s eigen fouten of pech, maar ook aan discutabele beslissingen van de stewards. In São Paulo kreeg hij een tien seconden tijdstraf opgelegd voor het veroorzaken van een botsing met Kimi Antonelli en Charles Leclerc in de eerste bocht. Die straf kostte hem niet alleen een podiumplek, maar ook cruciale WK-punten.
“Zonder die tijdstraf had Piastri minimaal vierde kunnen worden, misschien zelfs derde,” schrijft Brundle in zijn column voor Sky Sports. “Dat zou het verschil kunnen zijn tussen wereldkampioen worden of tweede eindigen. Zulke beslissingen wegen zwaar als het seizoen op zijn einde loopt.”

‘Hij kon geen kant op’
Volgens Brundle was de situatie bij de start buitengewoon chaotisch. “Piastri had een geweldige start en zat met veel snelheid aan de binnenkant van bocht 1,” legt hij uit. “Hij probeerde Antonelli en Leclerc tegelijk in te halen, wat een dappere maar logische zet was gezien zijn positie. Hij had de ruimte en deed precies wat elke coureur in zijn situatie zou doen.”
Toch ging het mis. Antonelli, die iets naar binnen stuurde, raakte de McLaren aan de zijkant. “Piastri blokkeerde op het laatste moment om contact te vermijden, maar er was gewoon geen ruimte meer. Hij kon letterlijk nergens heen,” zegt Brundle. “Antonelli wist dat Oscar daar zat. Dit was een race-incident, niets meer dan dat.”
De stewards waren het daar niet mee eens en oordeelden dat Piastri ‘volledig schuldig’ was aan het veroorzaken van de botsing. Hij kreeg een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn superlicentie, waarmee hij nu nog maar zes van de toegestane twaalf punten over heeft. Eén zware fout meer, en de Australiër kan zelfs een raceverbod tegemoetzien.
Brundle noemt dat een “absurd zware beslissing”.
“Dit soort dingen horen bij racen,” aldus de Brit. “Iedere coureur weet dat bocht 1 in Interlagos altijd hectisch is. Om iemand daar honderd procent verantwoordelijk te houden is gewoon te streng. De straf sloeg de race van Piastri volledig plat.”

‘Te streng en te laat’
De timing van de straf maakt de situatie extra pijnlijk voor Piastri. Zijn vormdip kwam precies op het moment dat Norris in topvorm verkeerde, en de McLaren-bolide beter presteerde dan ooit. Brundle vreest dat deze beslissing een beslissende rol kan spelen in het titelgevecht.
“Hij had een comfortabele voorsprong, maar sinds Zandvoort is alles misgegaan,” schrijft Brundle. “Pech, strategische fouten, en nu deze straf. Alles lijkt tegen hem te werken. Als hij het kampioenschap op een handvol punten verliest, zal men nog lang terugdenken aan Brazilië.”
Ook binnen het team van McLaren is de frustratie groot. Teambaas Andrea Stella sprak na de race al van een “onbegrijpelijke beslissing”. Volgens hem was het contact “nauwelijks noemenswaardig” en had het incident prima als race-incident kunnen worden afgedaan.
Zware gevolgen voor de titelstrijd
Met nog slechts drie races te gaan, lijkt de strijd om de wereldtitel volledig open. Norris heeft het momentum en een kleine voorsprong, terwijl Piastri vooral probeert de pech van zich af te schudden. De Australiër heeft nog altijd het vertrouwen van zijn team, maar weet dat hij nu foutloos moet presteren.

Brundle besluit zijn analyse met een duidelijke boodschap aan de stewards:
“Laat coureurs racen. Natuurlijk moeten er grenzen zijn, maar niet elk contact hoort bestraft te worden. Zeker niet in zo’n hectische openingsfase waarin iedereen vecht voor positie. In mijn ogen heeft Piastri niets verkeerd gedaan – behalve op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn.”
Wat begon als een weekend vol kansen voor Oscar Piastri, eindigde dus in frustratie en puntenverlies. En met het kampioenschap in zicht, kan deze beslissing weleens de doorslaggevende factor blijken te zijn in een seizoen dat allesbehalve eerlijk aanvoelt voor de jonge Australiër.










