Red Bull Racing zit in zwaar weer. Waar ze eerder het Formule 1-seizoen domineerden, staan ze nu achter McLaren in het constructeurskampioenschap. Het Oostenrijkse team moet alles op alles zetten om terug te keren naar de top.
Dit is niet alleen van belang voor het team, maar ook voor Max Verstappen, die momenteel niet over een auto beschikt waarmee hij zijn wereldtitel kan verdedigen. Om weer competitief te zijn, heeft Red Bull budget nodig, maar de vraag is of er nog genoeg ruimte is binnen de financiële beperkingen die het team teisteren.
Schade door crashes Pérez kost Red Bull miljoenen
Een belangrijke oorzaak van het tekort aan budget ligt bij de schade die teamgenoot Sergio Pérez heeft veroorzaakt. In 2024 heeft hij meerdere dure crashes gemaakt, wat zwaar heeft gedrukt op het budget van het team. Vooral de incidenten in Monaco, Hongarije en Azerbeidzjan hebben een flinke impact gehad.
De kosten voor het herstellen van de beschadigde bolides worden namelijk afgetrokken van het budget dat beschikbaar is voor de ontwikkeling van de auto. In een seizoen waar elke verbetering telt, komt dit als een harde klap voor Red Bull.
In Singapore gaf teambaas Christian Horner al aan hoe groot de schade was na een crash van Pérez met Carlos Sainz. Horner sprak toen over de zware impact van het incident op zowel het kampioenschap als de financiën:
“Hij verdiende een podiumplaats. Het vernielde zijn race en het heeft enorm veel schade opgeleverd… Daarnaast heeft het ons veel punten gekost in het constructeurskampioenschap.” Deze uitspraak onderstreepte al dat de crashes van Pérez een grote invloed hebben op de prestaties van het team.
Hoeveel schade heeft Pérez echt veroorzaakt?
In totaal heeft Pérez in 2024 voor maar liefst 4,51 miljoen euro aan schade veroorzaakt. Dit bedrag kan Red Bull Racing nu niet meer inzetten voor cruciale updates aan hun RB20, die ze hard nodig hebben om de strijd met McLaren aan te gaan.
Door de huidige situatie kan Red Bull minder investeren in verbeteringen die hen wellicht weer aan de top zouden kunnen brengen. Terwijl de schadepost van Pérez oploopt, moet het team creatief omgaan met de resterende middelen.
Maar Pérez is niet de enige die schade heeft gereden. Ook Max Verstappen heeft zijn bijdrage geleverd aan de kostenpost.
In totaal heeft de drievoudig wereldkampioen voor 910 duizend euro aan schade veroorzaakt, voornamelijk door een probleem met zijn achterrem in Australië. Hoewel dit bedrag aanzienlijk lager is dan dat van Pérez, komt het alsnog bovenop de al hoge kosten voor het team.
Andere coureurs houden de kosten laag
Waar Red Bull Racing worstelt met de hoge schadeposten, zijn er teams die het beter doen op dit vlak. Mercedes, Sauber en Alpine hebben aanzienlijk minder te maken met reparatiekosten. Lewis Hamilton, een van de meest ervaren coureurs op de grid, heeft dit seizoen slechts voor 320 duizend euro aan schade veroorzaakt. Dit maakt hem een van de ‘goedkoopste’ coureurs van het veld.
Voormalig teamgenoot Valtteri Bottas deed het nog beter, met slechts 120 duizend euro aan schade. Pierre Gasly van Alpine is helemaal een uitschieter, want hij heeft tot nu toe nog geen enkele crash gehad die kosten voor reparaties met zich meebracht.
Wat nu voor Red Bull Racing?
Met de stijgende kosten door de crashes van Pérez en het beperkte budget voor updates, staat Red Bull Racing voor een grote uitdaging. Het team moet snel beslissingen nemen om het tij te keren, zowel financieel als sportief. Hoe ze deze situatie zullen aanpakken, blijft spannend om te volgen.
Eén ding is zeker: als Red Bull terug naar de top wil, zullen ze creatief moeten omgaan met hun resterende middelen en hopen op een schadevrij seizoen voor hun coureurs.
Wat denk jij? Kan Red Bull Racing zich nog herstellen dit seizoen of is de achterstand op McLaren te groot? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!