Voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner heeft in de podcast The Red Flags opvallend kritisch gesproken over de situatie bij Ferrari. Volgens de Italiaan is er binnen de renstal spijt ontstaan over de keuze om Lewis Hamilton binnen te halen ten koste van Carlos Sainz.

Transfer met veel bombarie
Begin dit jaar werd duidelijk dat Lewis Hamilton vanaf 2025 uitkomt voor Ferrari. De Brit, zevenvoudig wereldkampioen, tekende een contract dat wereldwijd voor grote opschudding zorgde. Het betekende wel dat Carlos Sainz moest vertrekken, aangezien Charles Leclerc al langer een contract had en Ferrari niet van plan was met drie rijders verder te gaan. Waar de komst van Hamilton in eerste instantie werd bejubeld als een meesterzet van Ferrari, is de toon de laatste maanden omgeslagen.
Hamilton heeft dit seizoen nog geen enkel podium behaald, terwijl Sainz – inmiddels rijdend voor Williams – in Bakoe knap als derde eindigde. Voor velen is dat een pijnlijk contrast dat de keuze van Ferrari in twijfel trekt.
“Niet iedereen kan het hardop zeggen”
Steiner is van mening dat er achter de schermen binnen Ferrari sprake is van spijt. “Ik denk dat sommige mensen in het team dat wel degelijk voelen,” aldus de oud-teambaas. “Het management kan dit natuurlijk niet hardop toegeven, want dan zouden ze erkennen dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen. Maar ik ben er vrij zeker van dat er individuen zijn die liever Sainz hadden gehouden.”
Hij wijst op het feit dat Ferrari in Bakoe niet verder kwam dan een achtste en negende plaats. “Sainz stond op het podium, Ferrari niet. Voor Carlos moet dit geweldig voelen: hij presteert, terwijl zijn oude team achterblijft.”
Bekende factor tegenover onrust
Volgens Steiner had Ferrari met Sainz een stabiele en betrouwbare coureur in huis. “Hij leverde, kende de auto en zorgde niet voor onnodige ruis. Met Hamilton daarentegen lijkt er voortdurend discussie te zijn waarom hij zich niet prettig voelt in de wagen. Dat leidt af van de kern: racen en verbeteren.”
Hoewel Steiner benadrukt veel respect voor Hamilton te hebben, zet hij vraagtekens bij de investering. “Lewis is absoluut een groot coureur, maar de vraag is: is dit nu een waardevolle investering voor Ferrari? Met alle onrust en het enorme salaris dat hij kost, denk ik dat het rendement momenteel tegenvalt.”
Spijt bij Ferrari?
Het beeld dat Steiner schetst, is dat Ferrari zichzelf in een lastige positie heeft gemanoeuvreerd. De reputatie van Hamilton staat buiten kijf, maar de resultaten blijven achter. Ondertussen laat Sainz zien dat hij nog altijd tot de subtop van de Formule 1 behoort.
Of Ferrari daadwerkelijk spijt heeft, zal nooit officieel worden bevestigd, maar de geluiden van onvrede worden luider. Steiner vat het kernachtig samen: “Misschien had Ferrari beter voor stabiliteit kunnen kiezen in plaats van een grote naam. Op dit moment lijkt Carlos Sainz de grote winnaar.”