De druk staat ongekend hoog bij McLaren. Wat weken geleden nog een bijna zekere dubbel voor het team leek te worden, is sinds de rampzalige Grand Prix van Las Vegas veranderd in een tikkende tijdbom. De dubbele diskwalificatie in Nevada heeft niet alleen Max Verstappen opnieuw vleugels gegeven in de titelstrijd, maar ook diepe scheuren blootgelegd binnen de ooit zo stabiele Britse renstal. Inmiddels is het zelfs zo erg dat enkele monteurs hebben aangegeven het werk te willen neerleggen als er niet snel ingegrepen wordt.
Een team dat alles in handen had… totdat Vegas toesloeg
Theoretisch staat McLaren er nog uitstekend voor: beide coureurs bovenaan in het kampioenschap, met een sterke auto die vooral in Qatar en Abu Dhabi goed zou moeten presteren. Maar achter de schermen woedt een storm. Een storm die al zichtbaar was vóór de dubbele diskwalificatie, maar door het Vegas-debacle volledig is losgebroken.
Oscar Piastri voelde zich al langer benadeeld door beslissingen van het team. Zijn gefrustreerde acties – zoals het publiekelijk liken en delen van kritische posts over McLaren – waren duidelijke signalen dat er iets knaagt. Maar Vegas lijkt dat alles alleen maar te hebben versterkt. McLaren moest nu juist één blok vormen, één front richting de ontknoping van het seizoen… maar in plaats daarvan vallen de puzzelstukjes uiteen.
Het breekpunt: “Dit gaat helemaal fout”
Volgens Ralf Schumacher, die in zijn podcast Boxengasse uitgebreid inging op de situatie, staat McLaren op een gevaarlijk kantelpunt.
Hij ziet vooral een probleem in de veranderde houding van Piastri. De jongeling ruikt bloed – en zijn eigen kans op een wereldtitel. Maar dat maakt hem volgens Schumacher juist een risico.
“Piastri is op dit moment geen teamspeler. Hij ziet zijn kans en denkt nu vooral aan zichzelf. McLaren moet nú ingrijpen.”
Schumacher vindt dat McLaren duidelijk moet kiezen voor één coureur. Dat zou volgens hem Norris moeten zijn, want alleen dan maakt het team volgens hem nog kans om Verstappen af te houden. Maar intern denkt niet iedereen daar hetzelfde over – en dat is precies waar het misgaat.

Zak Brown zet de deur wijd open voor conflict
Een ander heet hangijzer is de relatie van McLaren-CEO Zak Brown met zijn coureurs. Volgens Schumacher is die totaal uit balans.
Met Lando Norris lijkt hij een bijna vader-zoon-achtige relatie te hebben. Veel contact, veel gesprekken, veel zichtbare steun.
Bij Piastri? Nauwelijks iets. Handjes schudden, korte professionele gesprekken, dat is het.
“Je ziet en voelt het verschil. Dat heeft Piastri in een hoek geduwd,” aldus Schumacher.
En juist dat gebrek aan vertrouwen is als olie op het vuur gekomen nu de spanning in de titelstrijd oploopt.
Monteurs staan lijnrecht tegenover elkaar: ‘We werken zo niet verder’
Misschien wel het meest explosieve onderdeel van de crisis speelt zich af in de garage zelf. Daar waar loyaliteit en samenwerking cruciaal zijn, is het inmiddels volledig misgegaan.
Volgens bronnen die Schumacher sprak, praten de ingenieurs van Norris en Piastri nauwelijks nog met elkaar. In één geval zouden ze elkaar op het vliegveld zelfs demonstratief genegeerd hebben. Niet zomaar gezonde competitie, maar bittere verwijdering.
Het gaat nog verder dan dat:
enkele monteurs hebben intern laten weten dat ze het werk willen neerleggen als deze situatie nog langer doorgaat.
Ze ervaren het als onwerkbaar, onprofessioneel en ronduit giftig. Waar teams normaal twee helften vormen die elkaar ondersteunen, functioneren bij McLaren momenteel twee vijandige kampen naast elkaar.
En dan loert Verstappen…
Alsof interne chaos nog niet ernstig genoeg is, staat Max Verstappen weer volledig in de titelstrijd. De Nederlander, die eerder dit seizoen terrein verloor door technische problemen, lijkt nu precies op het juiste moment in absolute topvorm te raken.
Red Bull wisselde strategisch van power unit, wat Verstappen een duidelijk voordeel geeft in deze fase van het seizoen. McLaren twijfelde te lang, kwam uiteindelijk niet in actie – en die aarzeling kan hun duur komen te staan.
Verstappen ruikt bloed. En als de Nederlander eenmaal bloed ruikt, staat hij bekend als een coureur die niets meer laat liggen.

McLaren kraakt… en Verstappen duwt verder
Waar Verstappen vleugels heeft gekregen door de dubbele diskwalificatie, lijkt McLaren alleen maar verder in het moeras te zakken. Norris, die altijd mentaal wat licht geraakt lijkt te worden door extreme druk, voelt de titel dichterbij komen – maar dat lijkt hem juist nerveuzer te maken.
Piastri ziet zijn kans op een eigen titel, maar raakt daardoor steeds geïsoleerder binnen de organisatie.
De engineers spreken elkaar niet. De monteurs brokkelen af. De CEO kiest zichtbaar partij. En de titelstrijd is nog nooit zo heet geweest.
Abu Dhabi en Qatar worden een slagveld
Met nog maar twee races te gaan staat McLaren op het randje van totale instorting. Het kampioenschap is geen zekerheid meer, zoals het een maand geleden leek. Integendeel: het team moet vechten om zichzelf én zijn titelaspiraties bijeen te houden.
Één ding is zeker:
als McLaren nu niet ingrijpt, maakt Verstappen ze compleet af.








