Het is een kritiek die Max Verstappen al jarenlang achtervolgt: de auto van Red Bull Racing zou volledig rondom hem zijn gebouwd, waardoor zijn teamgenoten bij voorbaat kansloos zijn. Maar volgens voormalig Haas-teambaas Günther Steiner is dat klinkklare onzin. In een recente verklaring laat hij weinig heel van deze hardnekkige mythe en prijst hij juist Verstappens uitzonderlijke talent.

Het tweede Red Bull-zitje blijft problematisch
Sinds Verstappen eind 2016 debuteerde bij Red Bull, heeft geen enkele teamgenoot zijn niveau kunnen evenaren. Namen als Pierre Gasly, Alex Albon en recent nog Sergio Pérez wisten geen moment in zijn schaduw te staan. Pérez hield het nog het langst vol, maar moest na twee teleurstellende seizoenen het veld ruimen. Liam Lawson werd kortstondig ingevlogen, maar ook hij kon geen vuist maken. Momenteel rijdt Yuki Tsunoda naast Verstappen, maar de Japanner lijkt eveneens moeite te hebben om het tempo van de Nederlander te benaderen.
Deze reeks falende teamgenoten heeft het verhaal versterkt dat Red Bull de auto specifiek op Verstappen afstemt. Volgens critici zou de gewichtsverdeling worden aangepast aan zijn rijstijl, en zouden teamgenoten daardoor bij voorbaat in het nadeel zijn. Een logische verklaring, zo lijkt het, voor de overmacht van de Nederlander. Maar volgens Steiner is dit niet alleen onjuist — het is ook respectloos.
“Niet gebouwd voor Max – hij ís gewoon beter”
In gesprek met internationale media haalt Steiner fel uit naar deze theorie. “Ik denk absoluut niet dat de auto gebouwd is voor Max,” aldus de voormalig teambaas van Haas. “De Red Bull-auto is wat hij is. Het probleem is dat niemand anders er zo goed mee om kan gaan als Verstappen. Dat ligt niet aan een voorkeursbehandeling, maar aan zijn ongelofelijke vaardigheden.”
Volgens Steiner zou Verstappen zelfs liever in een McLaren rijden, gezien zijn recente kritiek op de huidige RB21. Dat benadrukt juist dat Verstappen niet altijd tevreden is over zijn materiaal, maar er desondanks keer op keer alles uithaalt. “Dat zegt iets over hoe goed hij is. Zelfs als het niet perfect is, rijdt hij er alsnog iedereen uit.”
“Excuusjes om Max klein te maken”
Steiner vermoedt dat het idee van een ‘Verstappen-auto’ vooral voortkomt uit frustratie. “Mensen zoeken redenen om zijn prestaties te relativeren,” stelt hij. “Het verhaal over gewichtsverdeling of een speciaal afgestelde auto is gewoon een excuus. De waarheid is dat Max simpelweg extreem getalenteerd is. Punt.”
Hij besluit stellig: “Max Verstappen is niet zo dominant omdat hij het makkelijk krijgt. Hij is dominant omdat hij verdomd goed is. Dat moeten mensen gewoon accepteren.”
In plaats van een ‘voordeeltje’, is Verstappens succes volgens Steiner het gevolg van puur vakmanschap. Geen geheime setup, geen voorkeur vanuit het team — gewoon een coureur die tot de allerbesten aller tijden behoort. Het is hoog tijd, zo lijkt Steiner te zeggen, dat de rest van de paddock dat ook erkent.