Tijdens de Grand Prix van Mexico werd Max Verstappen zwaar bestraft door de stewards met een tijdstraf van twintig seconden en strafpunten op zijn racelicentie.
De beslissing volgde na incidenten waarbij Verstappen naar verluidt Lando Norris van de baan duwde en zelf buiten de baan voordeel zou hebben gehaald.
De tijdstraf wekte zowel bij Verstappen als bij Red Bull-teambaas Christian Horner grote verbazing en onvrede, aangezien zij de straf overdreven vonden, vooral gezien de omstandigheden en acties van Norris.
Volgens Verstappen zelf ging hij op een gegeven moment inderdaad “over het randje” in bocht 8, maar de straf voor zijn actie in bocht 4 vond hij overdreven.
De twintig seconden voelde onterecht zwaar aan. Christian Horner benadrukte dit gevoel tijdens zijn gesprek met de media.
Aan de hand van data uit de McLaren van Norris liet Horner zien dat Norris waarschijnlijk sowieso van de baan zou zijn geraakt, ook zonder Verstappens tussenkomst. Voor Red Bull voelde de straf dan ook buitenproportioneel en onnodig zwaar.
Stewards kiezen de zware aanpak
Het besluit van de stewards, onder wie Tim Mayer en Johnny Herbert, viel bij Red Bull en een deel van het publiek niet in goede aarde.
De stewards vonden dat de straf in lijn was met de normale consequenties voor dergelijke overtredingen. Volgens Olav Mol, commentator bij Ziggo Sport, is die bewering echter discutabel; hij noemt de opgelegde tijdstraf allesbehalve “normaal” en oppert dat Red Bull de uitslag zou kunnen aanvechten.
Hoewel de optie om de raceuitslag aan te vechten theoretisch bestaat, lijkt de kans klein dat Red Bull deze stap zal zetten. Mocht het team wel bezwaar maken, dan is het onwaarschijnlijk dat de stewards terugkomen op hun beslissing.
De samenstelling van het stewardteam bij deze race lijkt een mogelijke rol te spelen in het vermoeden van partijdigheid.
Naast voormalig coureur Johnny Herbert, die bekendstaat om zijn kritische houding ten opzichte van Verstappen, zat ook Tim Mayer in het team. Mayer is de zoon van Teddy Mayer, medeoprichter van het McLaren-team, wat sommigen als een mogelijke beïnvloedende factor beschouwen.
McLaren-achtergrond van Tim Mayer wekt speculaties
De aanwezigheid van Tim Mayer in het stewardteam leidde tot speculaties over mogelijke voorkeuren. Tim Mayer, zoon van de legendarische McLaren-oprichter Teddy Mayer, heeft een bijzondere band met de Formule 1 en een historische link met het team uit Woking.
Hoewel er geen bewijs is dat deze connectie zijn oordeel heeft beïnvloed, hebben enkele fans en kenners hier wel vraagtekens bij geplaatst. De keuze om iemand met een duidelijke McLaren-achtergrond in het stewardteam op te nemen kan onhandig zijn, vooral als beslissingen controversieel blijken.
De parallel werd op social media getrokken: stel je voor dat Tom Coronel, bekend Verstappen-supporter, en Mark Mateschitz, zoon van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz, stewards zouden zijn tijdens een Britse Grand Prix. De reacties zouden niet mild zijn, en ook in het geval van Verstappen leidt de beslissing tot verdeeldheid.
Een doorn in het oog voor Verstappen en Red Bull
Voor Verstappen en zijn team is deze tijdstraf een duidelijke teleurstelling, vooral gezien de potentiële impact op de race en de seizoensstand. Het incident roept de vraag op of de stewards op consistente wijze handelen en hoe men in de toekomst dergelijke situaties kan vermijden.
Fans van Verstappen voelen zich benadeeld en wijzen op een gevoel van partijdigheid dat volgens hen schadelijk is voor de sport.
De FIA zal zich wellicht genoodzaakt zien om verdere duidelijkheid te geven over hoe dergelijke beslissingen worden genomen en of er in de toekomst meer transparantie kan komen rondom het proces.
Voor nu blijft de twintig seconden tijdstraf voor Verstappen een twistpunt en een herinnering aan hoe hoog de emoties kunnen oplopen in de Formule 1.
Wat vind jij: was de tijdstraf van Max terecht of overdreven? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!
Comments 1