Max Verstappen heeft duidelijk gemaakt dat de verhalen over een mogelijke fout met de achtervleugel van zijn Red Bull RB20 niet kloppen. In een interview met Viaplay ontkende de tweevoudig wereldkampioen dat Red Bull een verkeerde keuze heeft gemaakt. Volgens Verstappen heeft het team simpelweg geen kleinere vleugel beschikbaar vanwege het budgetplafond in de Formule 1.
Verlies van snelheid op rechte stukken
Tijdens de vrije trainingen in Las Vegas viel op dat de RB20 van Verstappen snelheid tekortkwam op de lange rechte stukken. Helmut Marko, adviseur bij Red Bull, suggereerde eerder dat de achtervleugel niet ideaal was en dat te veel luchtweerstand (drag) het team parten speelde. Het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport meldde zelfs dat Red Bull een inschattingsfout had gemaakt door de verkeerde vleugel mee te nemen naar Las Vegas.
Verstappen reageerde echter resoluut op deze theorie. “Wij hebben geen kleinere vleugel,” zei hij. “Dit is de kleinste vleugel die we hebben. Als het aan mij lag, hadden we er al eentje gehad, maar dat kan niet door de cost cap. Het team heeft daar zijn redenen voor.”
Problemen met grip en balans
Volgens Verstappen liggen de problemen niet alleen bij de achtervleugel, maar ook bij de balans en grip van de auto. Tijdens de trainingen had hij moeite om snelheid te maken en de auto onder controle te houden. “Het probleem was niet alleen een beetje balans. Het ging vooral om het gebrek aan grip van de banden. Als je dat niet hebt, kun je niet pushen, en dan zit alles tegen,” legde hij uit.
Tijdens de kwalificatie leken de balansproblemen deels opgelost, maar de snelheid op de rechte stukken bleef een aandachtspunt. Verstappen gaf aan dat het DRS-effect ook minder sterk is door de beperkingen van de huidige vleugel. “We moeten de DRS-flap erg aanpassen, waardoor je minder DRS-effect hebt. Dat maakt het lastig, vooral over één ronde,” aldus Verstappen.
Budgetplafond beperkt ontwikkeling
Een belangrijk obstakel voor Red Bull is het budgetplafond, dat teams verplicht om kosten nauwkeurig te beheren. Verstappen legde uit dat de ontwikkeling van een nieuwe achtervleugel een forse investering zou vergen, terwijl de huidige reglementen nog maar één seizoen meegaan. “Het probleem is dat als je een nieuwe achtervleugel moet ontwerpen, dat veel geld kost. Met nog maar een seizoen te gaan, is dat een lastig thema,” zei hij.
De Nederlander benadrukte dat Red Bull al eerder creatieve oplossingen moest bedenken om aanpassingen binnen het budget mogelijk te maken. Hij verwees naar eerdere seizoenen waarin onderdelen werden aangepast om kosten te besparen.
Verstappen maakt korte metten met geruchten
De verhalen dat Red Bull met een verkeerde achtervleugel naar Las Vegas zou zijn afgereisd, noemde Verstappen complete onzin. “Als je dat gelooft, dan ben je echt een pannenkoek,” zei hij scherp. Met deze uitspraak maakte hij duidelijk dat de geruchten volgens hem nergens op gebaseerd zijn en dat de problemen complexer zijn dan een enkele fout.
Focus op het kampioenschap
Ondanks de uitdagingen in Las Vegas blijft Verstappen stevig aan de leiding in het kampioenschap. Met een voorsprong van 62 punten op Lando Norris lijkt zijn vierde wereldtitel al binnen handbereik. Voor Red Bull blijft het echter een uitdaging om competitief te blijven in het laatste deel van het seizoen, vooral op circuits waar snelheid op rechte stukken cruciaal is.
Wat denk jij van Verstappens reactie en de situatie bij Red Bull? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!