Anke de Jong, hoofdredacteur van het bekende modeblad Elle, heeft haar ambitie uitgesproken om ooit deel uit te maken van de directie van Ajax. In een interview met Het Parool omschrijft ze de Amsterdamse club als “haar grote liefde” en geeft ze aan dat ze graag een rol zou willen spelen in de marketing of commerciële tak van de club. Met haar achtergrond in de media en marketing ziet ze kansen om het Ajax-merk wereldwijd verder uit te bouwen.

Ajax als grote liefde
Voor Anke de Jong is Ajax meer dan alleen een voetbalclub. „Ajax is mijn grote liefde”, vertelt ze. „Ik zou het zo leuk vinden om in de directie te komen, als marketingdirecteur of commercieel directeur.” Haar passie voor de club gaat verder dan alleen het sportieve aspect. Ze bewondert de manier waarop Ajax mensen verbindt, ongeacht hun achtergrond. „Het mooie aan Ajax vind ik dat de hele stad uitloopt als ze spelen. En niet alleen vrouwen, wat toch mijn grootste doelgroep is bij Elle, maar jong, oud, rijk, arm, dik, dun, mannen, en ook vrouwen.”
De Jong ziet in Ajax een merk dat nog veel meer potentie heeft. Ze gelooft dat de club een grotere internationale uitstraling kan krijgen, vergelijkbaar met grote sportmerken als de New York Yankees. „Ik zou dat merk nog veel meer willen uitbouwen”, zegt ze. „Meer focus op de merchandise, zodat mensen over de hele wereld een pet van Ajax dragen en niet alleen van de Yankees.”
Kansen voor Ajax op internationaal vlak
Met haar ervaring als hoofdredacteur van Elle heeft Anke de Jong een scherp oog voor marketing en branding. Ze ziet kansen om Ajax nog meer op de kaart te zetten als een wereldwijd herkenbaar merk. „Ajax heeft zo’n rijke historie en een sterke identiteit. Dat moet je uitbuiten”, legt ze uit. Ze denkt daarbij aan innovatieve marketingcampagnes, een sterkere focus op merchandise en het vergroten van de internationale fanbase.
De Jong benadrukt dat Ajax niet alleen een voetbalclub is, maar ook een lifestylemerk. „Mensen identificeren zich met Ajax, en dat gevoel kun je versterken door slimme marketing en branding.” Ze noemt voorbeelden van andere sportclubs die hierin zijn geslaagd, zoals de Yankees of Manchester United, en ziet voor Ajax vergelijkbare mogelijkheden.
Verbinding tussen voetbal en mode
Als hoofdredacteur van Elle heeft Anke de Jong een unieke achtergrond die ze goed zou kunnen inzetten bij Ajax. Ze ziet mogelijkheden om voetbal en mode met elkaar te verbinden, bijvoorbeeld door samenwerkingen met bekende modeontwerpers of het ontwikkelen van stijlvolle fanmerchandise. „Voetbal en mode hebben meer met elkaar gemeen dan mensen denken”, zegt ze. „Het gaat allemaal om identiteit en expressie.”
Ze gelooft dat Ajax hierin een voortrekkersrol kan spelen. „Waarom zouden we niet samenwerken met een Nederlands modehuis om een exclusieve Ajax-collectie te maken? Dat zou niet alleen fans aanspreken, maar ook nieuwe doelgroepen bereiken.”
Reacties op haar ambities
De uitspraken van Anke de Jong hebben de nodige aandacht getrokken. Fans en experts zijn benieuwd of haar visie aansluit bij de plannen van Ajax. Sommigen zien haar achtergrond in de modewereld als een verfrissende toevoeging aan de club, terwijl anderen vragen hebben bij haar gebrek aan ervaring in de voetbalwereld.
Toch is er ook veel steun voor haar ideeën. Veel fans vinden dat Ajax meer kan doen om het merk internationaal te positioneren, en zien in De Jong iemand die hier een belangrijke rol in kan spelen. „Ze heeft een frisse blik en begrijpt hoe je een merk kunt laten groeien”, zegt een fan op sociale media.
De toekomst van Ajax
Anke de Jong hoopt dat haar ambities ooit werkelijkheid worden. Ze gelooft dat ze met haar ervaring en passie voor de club een waardevolle bijdrage kan leveren aan de groei van Ajax. „Het zou een droom zijn om hieraan mee te werken”, zegt ze. „Ajax heeft zoveel potentie, en ik zou graag mijn steentje bijdragen om dat te realiseren.”
Of de club daadwerkelijk interesse heeft in een samenwerking met De Jong, is nog niet duidelijk. Maar één ding is zeker: haar visie op branding en marketing heeft de aandacht getrokken, en het zou zomaar kunnen dat Ajax in de toekomst nieuwe wegen inslaat om het merk nog verder uit te bouwen.
Denk jij dat Anke de Jong een goede aanvulling zou zijn voor de directie van Ajax? Of vind je dat de club zich vooral moet richten op voetbal en minder op marketing? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!