Max Verstappen heeft zijn frustratie over het beleid van Red Bull Racing de afgelopen dagen niet onder stoelen of banken gestoken. Nadat bekend werd dat Liam Lawson per direct wordt vervangen door Yuki Tsunoda, reageerde de viervoudig wereldkampioen zichtbaar geïrriteerd. De vervanging, die vanaf de Grand Prix van Japan ingaat, is door het team gepresenteerd als een strategische zet om de ontwikkeling van de RB21 te versnellen. Toch wijst alles erop dat Verstappen deze beslissing als onrechtvaardig en respectloos ervaart. Via social media liet hij dan ook duidelijk van zich horen.

Tsunoda neemt het stuur over van Lawson bij Red Bull
Red Bull maakte donderdag officieel bekend dat Yuki Tsunoda het stoeltje van Liam Lawson overneemt bij het hoofdteam. Jij zag het misschien al aankomen, want geruchten daarover hingen al langer in de lucht. Toch kwam het moment als een schok, zeker voor Lawson. De jonge Nieuw-Zeelander kreeg eerder in het seizoen al een kans naast Verstappen na zijn optreden bij Racing Bulls. Ondanks dat hij pas twee races reed en de RB21 bekendstaat als een lastig te temmen auto, wordt hij nu aan de kant geschoven.
Volgens Red Bull is de beslissing genomen om de prestaties van de auto te verbeteren. Tsunoda zou met zijn ervaring een betere bijdrage kunnen leveren aan de doorontwikkeling van de bolide. Maar voor Verstappen klinkt dat als een drogreden. Tijdens het raceweekend in China gaf hij al aan het niet te begrijpen: “Lawson is niet ineens zijn snelheid kwijt,” zei hij tegen de pers. Daarmee liet hij doorschemeren dat er meer speelt dan alleen prestaties op het asfalt.
Verstappen uit onvrede via social media
Opvallend was de manier waarop Verstappen zijn onvrede kenbaar maakte. Hij reageerde niet in interviews, maar op social media. Op donderdag verscheen een bericht van Viaplay-analist en voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde, waarin hij snoeihard uithaalt naar Red Bull. “Ik word een beetje moe van al dat commentaar dat F1 de zwaarste sport is als het gaat om prestaties. Naar mijn mening komt dit meer in de buurt van pesten of een paniekactie dan van echte topprestaties,” schreef Van der Garde onder andere.
Verstappen gaf het bericht een like – een subtiele maar duidelijke boodschap. Daarmee liet hij aan zijn miljoenen volgers en het Formule 1-publiek weten dat hij de mening van Van der Garde deelt. De kritiek richtte zich niet alleen op de manier waarop Lawson is behandeld, maar ook op het bredere plaatje: de druk, het gebrek aan geduld en de harde aanpak binnen het team.
Van der Garde: “Ze hebben zijn geest verpletterd”
De woorden van Van der Garde zijn ongebruikelijk hard voor Formule 1-begrippen. “Ze namen een beslissing – volledig bewust – en gaven Liam twee wedstrijden, alleen maar om zijn geest te verpletteren,” schrijft hij. Jij voelt de emotie in zijn tekst, want hij weet als geen ander hoe zwaar het pad naar de Formule 1 is. Hij benadrukt hoeveel offers Lawson heeft gebracht om op dit niveau te komen en hoeveel toewijding het vraagt om zelfs maar in de buurt van een topteam te komen.
“Ja, hij heeft de eerste twee races ondermaats gepresteerd – maar als iemand zich daarvan bewust is, is hij het zelf wel,” vervolgt hij. Van der Garde spreekt zijn steun uit en moedigt Lawson aan om in Japan met opgeheven hoofd op de grid te verschijnen. Het is een krachtig pleidooi voor empathie en perspectief in een sport die vaak ongenadig hard is.
Scheurtjes in de relatie tussen Verstappen en Red Bull
Dat Verstappen dit publieke statement onderschrijft, is veelzeggend. De samenwerking tussen de Nederlander en Red Bull is jarenlang een toonbeeld geweest van wederzijds vertrouwen en succes. Maar de laatste maanden beginnen de scheurtjes zichtbaar te worden. Verstappen uitte eerder al kritiek op de prestaties van de RB21, en na zijn vierde plek in China riep hij op om “serieus aan de slag te gaan” met de ontwikkeling van de auto. Je merkt aan alles dat het geduld van de kampioen op begint te raken.
Tel daarbij op dat Verstappen zich nu ook bemoeit met interne besluiten over teamgenoten, en je voelt dat er iets broeit. Het idee dat hij bij Red Bull volledige zeggenschap heeft, lijkt niet te kloppen. Zijn invloed op wie er naast hem rijdt blijkt beperkt, en dat lijkt hem meer te frustreren dan hij publiekelijk laat merken.
Komt een vertrek van Verstappen dichterbij?
De vraag die nu boven de Formule 1-wereld hangt, is hoe lang Verstappen nog bij Red Bull wil blijven. Jij weet dat geruchten over een mogelijk vertrek al langer circuleren. De combinatie van een tegenvallende auto, interne onrust en het gevoel buitenspel gezet te worden, zou Verstappen ertoe kunnen aanzetten om zijn horizon te verbreden. En teams als Mercedes of zelfs Ferrari zouden ongetwijfeld bereid zijn om hun deuren wagenwijd voor hem open te zetten.
Voor nu blijft Verstappen aan boord, maar de signalen zijn niet geruststellend. Zijn steun aan Lawson, zijn kritiek op het team en zijn frustratie over de prestaties laten zien dat de situatie bij Red Bull allesbehalve stabiel is.
Vind jij dat Verstappen gelijk heeft met zijn kritiek op Red Bull? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.