Sergio Pérez is voorlopig van de Formule 1-grid verdwenen, maar de Mexicaanse coureur sluit een rentree in 2026 niet uit. In een uitgebreid interview via F1.com spreekt hij open over zijn toekomstplannen, de gesprekken die hij voert met andere teams en de manier waarop zijn vertrek bij Red Bull Racing tot stand kwam. Zijn boodschap is duidelijk: hij keert alleen terug als alles klopt, van het team tot het vertrouwen dat men in hem heeft.

Terugkeer alleen bij juiste project
Pérez is nog lang niet klaar met de sport, maar haast zich om duidelijk te maken dat hij niets overhaast zal doen. “Ik heb mezelf minstens zes maanden gegeven om alle opties goed te bekijken,” legt hij uit. Die periode gebruikt hij om afstand te nemen, te reflecteren én om gesprekken te voeren. En die zijn er, zo benadrukt hij. “Er zijn meerdere teams die interesse hebben getoond. Eén daarvan is Cadillac, dat in 2026 de Formule 1 wil betreden.”
Voor een terugkeer stelt Pérez één duidelijke voorwaarde: het moet zinvol zijn. “Ik wil alleen instappen bij een team dat in me gelooft, dat waarde hecht aan mijn ervaring en begrijpt wat ik kan toevoegen. Het moet me motiveren om weer alles te geven,” vertelt hij. Die motivatie vindt hij niet in louter geld of prestige, maar in het gevoel dat een team oprecht met hem wil bouwen.
Open over Red Bull-vertrek
Voor het eerst sinds zijn afscheid vertelt Pérez in detail hoe zijn vertrek bij Red Bull Racing precies tot stand kwam. En dat blijkt een verhaal vol verrassingen en haast te zijn. “Het ging allemaal heel snel. Ik had niet verwacht dat dit zou gebeuren,” zegt hij. Pas na de Grand Prix van Qatar werd het voor hem duidelijk dat de samenwerking zou eindigen. Daarna volgden discussies en onderhandelingen, maar de beslissing stond al vast.
Voor Pérez is het vooral de manier waarop die onverwacht kwam, die wringt. “Je denkt dat je op koers zit, en ineens is het anders. Dat was lastig te verteren.”
Lastige jaren in een lastige auto
De Mexicaan blikt ook terug op zijn periode bij Red Bull en de moeilijkheden die hij ondervond met de auto. Vooral de RB20 – het model van het voorgaande seizoen – noemt hij een lastige wagen om het maximale uit te halen. “Ik heb vorig jaar echt niet kunnen laten zien wat ik in huis heb,” erkent hij. “Die auto was zó lastig te besturen, het vertrouwen erin kwam maar niet.”
Pérez voelt zich daarin niet alleen. “Voordat ik kwam, hebben jongens als Albon en Gasly het ook moeilijk gehad. Dat zijn echt goede coureurs, dus dat zegt iets over hoe extreem gevoelig die auto is.” Hij krijgt bijval van niemand minder dan Adrian Newey, de legendarische ontwerper van Red Bull. “Zelfs Adrian heeft gezegd dat de karakteristieken van de auto extreem zijn. Dat helpt wel, want het toont aan dat het niet aan mij als coureur lag.”
Vertrouwen en ervaring als troeven
Ondanks zijn recente tegenslagen blijft Pérez overtuigd van zijn toegevoegde waarde in de Formule 1. “Ik breng niet alleen snelheid mee, maar ook ervaring, strategisch inzicht en rust in de cockpit. Daar kunnen veel teams iets aan hebben – zeker in een seizoen waar veel veranderingen aankomen.” Hij doelt daarbij onder andere op de nieuwe technische reglementen die in 2026 worden ingevoerd.
De komende maanden gebruikt Pérez om de situatie goed te overzien. Hij wil bewust kiezen voor kwaliteit boven haast. “Ik ga geen beslissing nemen op basis van emotie of druk. Het moet gewoon kloppen. Als dat niet gebeurt, dan is het ook oké. Maar als het wel gebeurt, dan kunnen we iets moois neerzetten.”
Cadillac als mogelijke optie
Eén van de meest opvallende geïnteresseerden is Cadillac. Het Amerikaanse merk wil in 2026 zijn intrede doen in de Formule 1 als fabrieksteam en zoekt naar ervaren rijders die het project kunnen dragen. Pérez past precies in dat profiel. Of het daadwerkelijk tot een deal komt, is nog onzeker, maar dat er gesprekken zijn, bevestigt hij.
Voor Pérez zou een overstap naar Cadillac betekenen dat hij betrokken raakt bij een project vanaf de basis. “Dat kan heel aantrekkelijk zijn. Je kunt dan echt bouwen, iets achterlaten. Dat spreekt me aan.”
Toekomst ligt open, maar vertrouwen is groot
Hoewel zijn toekomst op dit moment nog in de lucht hangt, straalt Pérez rust uit. Hij weet wat hij wil, wat hij kan, en vooral: wat hij niet meer wil. Geen half werk, geen oneerlijke verwachtingen, maar een eerlijke kans bij een team dat hem ziet als een waardevolle schakel.
De komende maanden zullen bepalen of die kans zich aandient. Mocht dat zo zijn, dan keert Sergio Pérez in 2026 terug met hernieuwde energie. En wie weet, in een rol die hem beter past dan ooit tevoren.
Zou jij Pérez graag terugzien op de F1-grid in 2026? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.