kritiek richting de FIA. Vooral het uitstellen van beslissingen door de wedstrijdleiding zorgde voor frustratie, onder meer bij F1 TV-commentatoren Jolyon Palmer en voormalig coureur David Coulthard. Zij vinden het onacceptabel dat sommige incidenten pas ná de race werden beoordeeld, terwijl die juist grote invloed konden hebben op de uitkomst van de wedstrijd.

De stewards hadden tijdens de race hun handen vol aan meerdere incidenten. Kimi Antonelli kreeg bijvoorbeeld een tijdstraf van tien seconden voor een aanrijding met Charles Leclerc, terwijl ook Carlos Sainz werd bestraft na contact met Liam Lawson. Toch werden niet alle zaken meteen afgehandeld. Zo werd het vermeende te hard rijden van Lewis Hamilton onder dubbel geel pas ná de race onderzocht. Uiteindelijk kreeg de Brit een gridstraf van vijf plaatsen voor de volgende Grand Prix. Ook de botsing tussen Leclerc en George Russell, die middenin de strijd om de vijfde positie plaatsvond, werd pas achteraf behandeld.
Volgens Palmer was dat een grote fout van de FIA. “Kom op, dit is niet nodig,” verzuchtte hij live tijdens de uitzending. “Wanneer er nog bijna drie kwartier te racen valt, moet je zo’n situatie meteen bekijken. Er waren verder nauwelijks andere incidenten, dus waarom zou je het laten liggen? Dit heeft direct invloed op de strategie en kansen van de coureurs die erbij betrokken zijn.”
Coulthard sloot zich volledig bij zijn collega aan. De Schot benadrukte dat de stewards genoeg middelen en tijd hebben om tijdens de race tot een oordeel te komen. “Het kan toch niet zo zijn dat ze daarboven geen tijd hebben om de herhalingen te analyseren? Het is juist cruciaal dat beslissingen genomen worden zolang de race bezig is. Als je wacht tot de vlag valt, weet je nooit zeker of de uitslag op het scorebord ook echt de definitieve uitslag is. Dat haalt de spanning en de geloofwaardigheid weg.”
Palmer ging nog een stap verder en benadrukte dat het uitstellen van straffen oneerlijke gevolgen kan hebben. “Stel dat Leclerc schuldig wordt bevonden tijdens de race, dan kan hij zijn straf nog in de pitstraat uitzitten. Nu hangt alles in de lucht en is het voor hem en voor zijn team een kwestie van gokken. Bovendien verandert het hele verloop van de wedstrijd als je een straf pas later toekent. Dat moet de FIA voorkomen.”
De oud-coureur sloot zijn betoog af met een duidelijke oproep: “De stewards moeten simpelweg de knoop doorhakken. We weten allemaal welke argumenten de coureurs gebruiken, maar de regels zijn er om toegepast te worden. Twijfel en uitstel zorgen alleen maar voor chaos.”
Coulthard grapte tot slot dat Palmer misschien maar beter zelf FIA-president kan worden: “Want ik ben het roerend met hem eens.”
Het is niet voor het eerst dat de FIA kritiek krijgt op het uitstellen van straffen. De discussie laait na Zandvoort opnieuw op en zet druk op de internationale autosportfederatie om haar procedures te herzien.