De Grand Prix van Zandvoort kreeg een bijzonder incident in ronde 27, toen Liam Lawson en Carlos Sainz elkaar raakten in de beroemde Tarzanbocht. Het contact leverde beide coureurs een lekke band op en gooide hun raceplan volledig in de war. Inmiddels is ook het radiobericht van Lawson naar buiten gekomen, waarin zijn frustratie duidelijk hoorbaar is.

Botsing in Tarzanbocht
Tijdens een intens gevecht om positie kwamen Lawson en Sainz naast elkaar terecht bij het insturen van de eerste bocht. Het liep verkeerd af: beide bolides liepen schade op en moesten met een lekke band terug naar de pits. Daarmee verloren ze kostbare tijd en kansen op een goede klassering.
De wedstrijdleiding wees Sainz aan als veroorzaker van het incident. De Ferrari-coureur kreeg een tijdstraf van tien seconden én twee strafpunten op zijn superlicentie. Het oordeel schoot bij de Spanjaard volledig in het verkeerde keelgat. “Dit is het meest absurde wat ik ooit heb gehoord,” reageerde hij fel via zijn boordradio.
Lawson reageert op de radio
Waar de woorden van Sainz meteen werden uitgezonden, bleef het radiobericht van Lawson tijdens de race buiten beeld. Pas achteraf werd duidelijk hoe de Nieuw-Zeelander het moment ervoer.
“Ik heb een lekke band, maat,” meldde Lawson direct, waarop zijn engineer Mattia Spini kalm antwoordde: “Ja, lekke band, dat zie ik. Probeer de auto terug te brengen.”
Niet veel later kreeg Lawson door dat Sainz gestraft werd. Spini liet weten: “Sainz heeft tien seconden tijdstraf.” Lawson reageerde scherp: “Ja. Maat, hij geeft me een duim omhoog alsof het mijn schuld is. Het is mijn f**king bocht.”
Zijn woorden maken duidelijk dat ook Lawson het incident vooral bij Sainz neerlegde.
Sainz blijft bij zijn standpunt
Na afloop wilde Sainz niets weten van zijn schuld. Hij legde uit dat bocht 1 volgens hem prima met twee wagens naast elkaar te nemen is, zonder dat contact onvermijdelijk is. “Hoe vaak hebben we al gezien dat er zonder aanraking door die bocht werd gegaan? Maar met Liam lijkt dat onmogelijk,” sneerde hij richting de Racing Bulls-coureur.
De Spanjaard ging zelfs verder door te stellen dat Lawson onnodig risico nam: “Hij lijkt altijd liever een beetje contact te hebben en het risico van een lekke band of uitvalbeurt te accepteren, in plaats van ruimte te laten. Hopelijk leert hij dat met meer ervaring. Maar dat ík dan ook nog eens die tien seconden straf krijg, dat vind ik echt een complete grap.”
Nasleep
Het incident zorgde ervoor dat beide coureurs kansloos waren voor een topresultaat in Zandvoort. Toch blijft de discussie over wie werkelijk schuldig was voorlopig voortleven. Waar de stewards duidelijk waren in hun oordeel, voelen de coureurs zelf dat hun verhaal niet volledig gehoord is.
Voor Lawson leverde het in elk geval steun op uit de eigen garage, terwijl Sainz vooral gefrustreerd achterbleef. Het incident is daarmee een van de meest besproken momenten van het weekend geworden.