Oliver Bearman moet zich serieus zorgen gaan maken. De jonge Haas-coureur kreeg tijdens de Grand Prix van Italië twee strafpunten op zijn licentie na een touché met Carlos Sainz. Daarmee komt zijn totaal inmiddels uit op tien strafpunten, slechts twee verwijderd van een automatische schorsing.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet dramatisch, maar in de Formule 1 geldt: zodra een coureur in twaalf maanden tijd twaalf strafpunten verzamelt, moet hij verplicht één race vanaf de zijlijn toekijken. Voor Bearman, die dit jaar zijn eerste volledige seizoen rijdt, is dat een gevaarlijk vooruitzicht.
Bliksemstart gevolgd door fouten
De 19-jarige Brit maakte in 2024 veel indruk toen hij plots mocht invallen bij Ferrari in Saoedi-Arabië. In Jeddah reed hij met lef en volwassenheid, waardoor hij in no-time de harten van fans en teams veroverde. Niet veel later mocht hij ook instappen bij Haas, waar hij zijn visitekaartje afdrukte. Dat leverde hem uiteindelijk een vast stoeltje op voor 2025.
Toch liet Bearman al snel zien dat ervaring een cruciaal onderdeel is van de Formule 1. De Brit heeft snelheid, maar ook de neiging om onhandige fouten te maken. En juist die fouten kosten hem nu bijna zijn plek op de grid.
De opbouw van zijn strafpunten
Sinds zijn invalbeurt in Brazilië in 2024 liep het op. Daar kreeg hij twee strafpunten na een incident met Franco Colapinto. Tijdens de tweede vrije training in Monaco ging het opnieuw mis: Bearman haalde Carlos Sainz in onder een rode vlag, wat hem wederom twee strafpunten opleverde.
In Groot-Brittannië volgde zijn zwaarste straf. Bij het inrijden van de pitstraat onder rood reed hij veel te hard, verloor de controle en veroorzaakte zelfs een crash. Daar kreeg hij maar liefst vier strafpunten voor aangesmeerd.
Met de twee nieuwe punten uit Italië staat zijn totaal nu dus op tien. En dat betekent dat elke fout, hoe klein ook, desastreuze gevolgen kan hebben.
Op scherp tot november
Bearman blijft in ieder geval tot 2 november op scherp staan. Pas dan verdwijnen de eerste twee punten van zijn lijstje. Tot die tijd mag hij zich geen enkele misstap meer veroorloven. Eén klein incident – een onhandige touché, een verkeerde manoeuvre bij een rode vlag – en hij mag verplicht een weekend toekijken.
En dat zou niet alleen pijnlijk zijn voor Bearman zelf, maar ook voor Haas. Het team kampt al met de nodige sportieve problemen en kan het zich niet veroorloven om een race met een invaller aan de start te verschijnen.
Niet de enige met zorgen
Bearman is overigens niet de enige die moet opletten. Ook Max Verstappen zit in de gevarenzone met negen strafpunten. De regerend wereldkampioen kan vanaf 2 oktober opgelucht ademhalen, wanneer er twee van zijn totaal verdwijnen. Tot die tijd zit ook hij op de limiet.
Voor Bearman ligt de druk echter nog een stuk hoger. Als rookie is hij erop gebrand zich te bewijzen en fouten recht te zetten, maar met tien strafpunten op zak kan één moment van onervarenheid hem een weekend Formule 1 kosten.
De komende maanden zal Bearman dus extra voorzichtig moeten zijn – iets dat niet per se in zijn agressieve rijstijl past.