Max Verstappen, viervoudig Formule 1-wereldkampioen, staat opnieuw een intensief seizoen te wachten. Zijn drukke F1-verplichtingen leggen echter een flinke beperking op zijn andere raceplannen, met name in de GT3-klasse. Zo heeft de Limburger recent bevestigd dat hij zes races van de Nürburgring Langstreken-Serie (NLS) dit jaar moet laten schieten. Het illustreert opnieuw hoe zijn Formule 1-carrière soms botst met zijn passie voor andere raceklassen.

Verstappen reed eerder dit jaar samen met Chris Lulham een ijzersterke wedstrijd in de negende ronde van de NLS en pakte daar een overwinning in de Ferrari 296 GT3. Toch dwingt zijn contract met Red Bull Racing hem om prioriteit te geven aan de F1. De kalender laat simpelweg geen ruimte voor overlap: NLS1 valt samen met de Grand Prix van China, NLS2 met Japan, en zo verder. Het laat zien hoe ingewikkeld het voor Verstappen is om beide werelden te combineren, hoezeer hij dat ook zou willen.
Ondanks de gemiste NLS-races blijft Verstappen volledig gefocust op zijn Formule 1-ambities. Zijn recente overwinningen in Italië en Azerbeidzjan hebben zijn titelkansen in de wereldkampioenschapstrijd weer een flinke boost gegeven. De concurrentie met Oscar Piastri en Lando Norris is hevig en iedere race telt. Toch blijft zijn verlangen om ook in andere raceklassen te rijden onverminderd. Vooral de 24 Uur van de Nürburgring staat hoog op zijn verlanglijst. Dit iconische evenement blijft een doel dat hij absoluut wil afvinken, ondanks zijn drukke F1-agenda.
Kijkend naar 2026 heeft Verstappen ook plannen om meer NLS-races te rijden. De viervoudig wereldkampioen heeft laten weten dat hij zich wil richten op specifieke evenementen in Duitsland, waar hij zijn vaardigheden in de GT3-klasse verder kan ontwikkelen. Voor Verstappen is het een kwestie van een juiste balans vinden tussen zijn verplichtingen in de Formule 1 en zijn ambities in de endurance- en GT-racerij.
De coureur moet per raceweek schakelen tussen twee totaal verschillende disciplines. De ene week rijdt hij in het iconische rode Red Bull-pak in de Formule 1, de volgende week stapt hij over in het zwart-rood-witte Ferrari-pak voor de GT3-wedstrijden. Zijn eerste NLS-overwinning was een duidelijk signaal dat hij ook in andere raceklassen succesvol kan zijn. “Het was geweldig,” vertelde Verstappen over die race. “Tijdens mijn eerste twee stints was de auto fantastisch. Na de kwalificatie wist ik dat de auto goed zou zijn op een droge baan. Alles verliep goed qua verkeer en we maakten geen grote fouten. Om mijn debuutrace hier te winnen, is fantastisch.”
Het onderstreept zijn veelzijdigheid en ambities: Verstappen wil niet alleen excellereren in de Formule 1, maar ook zijn stempel drukken op de GT3-racerij. De combinatie van beide disciplines is veeleisend, maar de Limburger laat zien dat hij deze uitdaging met beide handen aangrijpt. Het komende seizoen wordt zwaar, maar ook bepalend voor Verstappens verdere carrière en zijn status als een van de meest veelzijdige coureurs in de autosport.