Hélène Hendriks van SBS6 lijkt tijdens deze Olympische Spelen de kijkersstrijd te winnen, met haar programma “De Oranjezomer”.
Dit is opvallend omdat haar talkshow als enige niet vanuit Parijs wordt uitgezonden. “Bij haar aan tafel gebeurt altijd iets verrassends,” aldus mediadeskundigen.
Alternatieven voor de NOS
Waar de NOS jarenlang het monopolie had op het avondlijke olympische praatprogramma, zijn er tijdens deze Spelen voor het eerst alternatieven.
Dione de Graaff presenteert “Studio Parijs” op NPO 1, terwijl Humberto Tan namens RTL4 dagelijks verslag doet vanuit een café in de Franse hoofdstad. Ondanks deze concurrentie, blijkt “De Oranjezomer” vanuit Rotterdam het meest succesvol.
Volgens het Nationaal Media Onderzoek (NMO) trok “De Oranjezomer” de afgelopen week gemiddeld 682.000 kijkers in de doelgroep van 6 jaar en ouder. Ter vergelijking, “Studio Parijs” had 654.000 kijkers en “Humberto à Paris” 434.000. Deze cijfers zijn exclusief de openingsceremonie en weekendscores.
Succesfactoren van “De Oranjezomer”
Mediastrateeg Evert Bronkhorst van mediabureau Abovo verklaart het succes van “De Oranjezomer” deels door de veelzijdigheid van het programma.
“Er komen ook andere onderwerpen aan bod, wat het aantrekkelijk maakt voor een breder publiek. Het sfeertje bij Hélène aan tafel is al bekend en vertrouwd,” zegt hij.
Maiko Valentijn van mediabureau GroupM voegt toe: “Hélène behaalt deze cijfers dwars door het sporten heen. Ze is een beetje de nieuwe Linda de Mol van het moment. Ze wordt door veel mensen gewaardeerd, en terecht.” Valentijn wijst ook op de versnippering van kijkcijfers:
“Alles bij elkaar opgeteld, kun je zeggen dat er heel behoorlijk naar deze talkshows wordt gekeken. De kijker is de winnaar, omdat het aanbod overweldigend is.”
De uitdaging voor Humberto Tan
Humberto Tan, die zijn talkshow om 22.00 uur start, heeft het moeilijker. “Wat hij doet is professioneel en empathisch, maar misschien voorspelbaarder dan ‘De Oranjezomer’,” legt Valentijn uit. Bronkhorst merkt op dat Tan’s programma dichter op de sport zit, wat betekent dat veel sportfans op dat moment nog live wedstrijden volgen.
“RTL heeft zijn vaste talkshowblok behouden, maar als ze echt de concurrentiestrijd wilden aangaan, hadden ze beter later op de avond kunnen beginnen.”
Verschillende doelgroepen
Hoewel Hélène Hendriks als voorlopige winnaar kan worden uitgeroepen, verdient het opmerking dat SBS6 mogelijk minder tevreden is met de kijkcijfers in de commercieel interessante doelgroep van 25-54 jaar. Hier scoorde de NOS vorige week gemiddeld 147.000 kijkers, tegenover 99.000 voor RTL en 85.000 voor “De Oranjezomer”.
Bronkhorst merkt op: “Het jongere tv-publiek is meer van de sport en de inhoud, en dat belandt sneller bij Dione. Daar is minder ruimte voor een grapje en een muzikaal optreden.”
Welk progamma kijk jij het liefst? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.