De spanning rondom Ajax is de laatste dagen om te snijden, en dat blijft niet onopgemerkt op sociale media. Ook bedrijven mengen zich steeds vaker in het online gesprek rondom voetbal. Waar sommige merken applaus oogsten met scherpe inhakers, slaan anderen de plank genadeloos mis. Donderdagmiddag belandde de HEMA midden in een digitale storm na een opvallende post over Wout Weghorst. Wat begon als een luchtige grap, ontaardde al snel in een stroom van boze reacties — vooral uit Amsterdamse hoek.

Weghorst sprint naar binnen na beladen duel
Tijdens het duel tussen FC Groningen en Ajax was het Wout Weghorst die de aandacht trok, niet vanwege een doelpunt of assist, maar vanwege zijn gedrag na het eindsignaal. De spits van Ajax verliet het veld direct en snel, zonder om te kijken. Terwijl de camera’s nog draaiden, sprintte hij richting de kleedkamer, vermoedelijk om zijn frustratie te verbergen of commentaar te ontwijken. De actie werd breed uitgemeten en riep gemengde reacties op. Wat er precies door Weghorsts hoofd ging, blijft speculatie, maar zijn vertrek liet indruk achter.
HEMA grijpt moment aan voor ‘woordgrap’
HEMA besloot kort daarna in te spelen op het moment. Op Instagram verscheen donderdag een video van een medewerker die met een rookworst de winkel uitrent. De begeleidende tekst: “Wout Wegworst.” De woordspeling was overduidelijk bedoeld als grap, en de timing sloot aan bij het verlies van Ajax, dat inmiddels de controle over het kampioenschap lijkt te zijn kwijtgeraakt. De video kreeg direct veel aandacht, vooral van niet-Ajax-supporters die de spot konden waarderen.
Verontwaardiging onder Ajax-supporters
De reactie vanuit het Ajax-kamp liet niet lang op zich wachten. Onder de Instagram-post verschenen tientallen woedende reacties van fans die zich gekwetst voelden. “Ga toch weg, joh. Kutwinkel. Ga hier voortaan niet meer heen,” schreef een gebruiker die duidelijk zijn grens voelde overschreden. Anderen vonden de timing smakeloos en onnodig. De HEMA, normaal gezien een merk dat bekendstaat om zijn inclusieve en gemoedelijke toon, raakte een gevoelige snaar.
Een andere gebruiker merkte cynisch op: “Ik gok meer likes van onder de rivieren dan (links)boven de rivieren.” Daarmee werd verwezen naar het verschil in ontvangst van de grap in Zuid-Nederland versus de Randstad, waar Ajax zijn grootste aanhang heeft. De opmerking werd breed geliket, wat de verdeeldheid onder voetbalfans nog eens onderstreepte.
Online inhakers steeds vaker risicovol
De opkomst van sociale media heeft ervoor gezorgd dat voetbal en marketing steeds nauwer met elkaar verweven raken. Clubs, spelers en bedrijven proberen met scherpe posts of humoristische verwijzingen viraal te gaan. Maar het succes van zo’n strategie hangt volledig af van het moment, de toon en het publiek. Wat voor de één geestig is, is voor de ander kwetsend.
HEMA’s grap met “Wout Wegworst” toont aan hoe dun het koord is waarop merken balanceren. Voor veel Feyenoord- of PSV-supporters zal de grap als een verademing zijn gekomen in een beladen voetbalseizoen. Maar voor Ajax-fans, die hun club op de rand van mislukking zien staan, voelt het als natrappen.
Geen reactie van HEMA of Weghorst
Tot nu toe heeft de HEMA nog geen officiële reactie gegeven op de ophef. De video staat op het moment van schrijven nog steeds online en wordt breed gedeeld. Ook vanuit het kamp van Weghorst is niets vernomen. De spits, die zich na het duel zichtbaar afsloot van media en publiek, lijkt geen behoefte te hebben om op de spotpost in te gaan.
Of de HEMA met deze actie haar imago heeft versterkt of juist schade heeft aangericht, zal de komende dagen duidelijk worden. Eén ding is zeker: in de kruising tussen sport, emotie en commercie blijft het oppassen geblazen.