De zesde plaats van Lewis Hamilton in de Grand Prix van China is hem na afloop van de race alsnog ontnomen. De zevenvoudig wereldkampioen is door de FIA uit de uitslag geschrapt vanwege een overtreding van het technisch reglement. Jij leest het goed: Hamiltons Ferrari voldeed niet aan de minimale eisen wat betreft de slijtage van de bodemplaat. Sky Sports-commentator en oud-coureur Martin Brundle analyseerde de situatie en ziet ook een mogelijk verband tussen de strategie van het team en de diskwalificatie.

FIA grijpt hard in na inspectie van bodemplaat
Na afloop van de race in Shanghai voerde de FIA een standaardinspectie uit aan meerdere auto’s, waaronder die van Hamilton. Daarbij werd een cruciale overtreding vastgesteld: de onderzijde van de Ferrari – met name de houten plank onder de wagen, het zogeheten ‘skid block’ – bleek te ver afgesleten. Volgens de technische voorschriften moet deze minimaal 9 millimeter dik zijn. Bij Hamiltons auto werd slechts 8,6 millimeter gemeten aan de linkerzijde en het midden, en 8,5 millimeter aan de rechterkant.
De FIA legde in een officieel document uit: “De plankensamenstelling van wagen 44 werd gemeten en bleek 8,6 mm (LHS), 8,6 mm (middellijn auto) en 8,5 mm (RHS) te zijn. Dit is minder dan de minimale dikte van 9 mm die is vastgelegd in artikel 3.5.9 van het Technisch Reglement.” Tijdens de hoorzitting gaf het Ferrari-team toe dat de metingen correct waren uitgevoerd en dat er geen verzachtende omstandigheden waren. Het team erkende dat het om een eigen fout ging. Jij begrijpt dan ook dat de FIA geen andere keuze had dan diskwalificatie.
Strategische gok met late pitstop pakt verkeerd uit
Volgens Martin Brundle, die voor Sky Sports terugblikte op het raceweekend, heeft de diskwalificatie alles te maken met de manier waarop Ferrari de race van Hamilton heeft aangepakt. Brundle wijst op de late pitstop die Hamilton maakte, terwijl Verstappen zich in zijn spiegels meldde. Ferrari hoopte met verse banden alsnog een aanval op de Nederlander te kunnen inzetten. “Hamilton werd naar binnen geroepen omdat er niet veel te verliezen viel, behalve dat hij achter Verstappen reed, maar op veel betere banden,” schrijft Brundle.
Wat je vervolgens zag, was een zichtbaar agressieve Hamilton die het uiterste uit zijn auto haalde. Ronde na ronde zette hij alles op alles om weer aansluiting te vinden bij de koplopers. Volgens Brundle kan juist die push tot het uiterste hebben geleid tot de versnelde slijtage van de plank onder de auto. En die minimale afwijking werd hem uiteindelijk fataal.
Brundle: “Ferrari gokte, Hamilton betaalde de prijs”
Brundle heeft begrip voor de keuze van Ferrari, maar is kritisch op het effect. “Lewis zou vervolgens hard pushen tot het einde van de race, een factor die misschien wel heeft bijgedragen aan zijn uiteindelijke diskwalificatie,” schrijft hij. De bodemplaat raakte door die harde rijstijl dusdanig beschadigd dat de auto niet meer voldeed aan de eisen. “Hamiltons auto werd gediskwalificeerd omdat hij te dicht bij de grond reed en het legale slipblok eronder met een halve millimeter weg was gesleten.”
De Brit benadrukt dat de regel niet voor niets bestaat. “Deze regel is er om te voorkomen dat teams deze aerodynamische auto’s met grondeffect te laag laten rijden om betere prestaties te krijgen, maar vervolgens elke dag peperdure vloeren vernielen,” aldus Brundle. Jij ziet dus dat het niet alleen om eerlijkheid gaat, maar ook om veiligheid en duurzaamheid binnen de sport.
Verstappen gaf de doorslag met indrukwekkende slotronde
Opvallend is dat Verstappen zijn snelste ronde pas helemaal aan het einde van de race reed. Brundle noemt dat “een beetje verwarrend,” maar het toont volgens hem ook aan hoe beheerst en slim Verstappen met zijn banden omging. Terwijl Hamilton alles uit zijn auto perste, reed Verstappen met meer marge en controle. Daardoor bleef zijn RB20 binnen de gestelde limieten, waar Hamiltons Ferrari dus net buiten viel.
Met zijn slotronde liet Verstappen zien dat hij zijn auto perfect beheerst, zelfs op het moment dat de banden aan hun einde zijn. Het contrast met Hamilton, die moest pushen om tijd goed te maken en uiteindelijk te ver ging, is veelzeggend. Jij zag het verschil in racebenadering terug in het eindresultaat: Verstappen consolideert zijn leidende positie in het kampioenschap, terwijl Hamilton zijn punten kwijt is.
Ferrari verliest belangrijke punten, Hamilton moet resetten
Voor Ferrari is het een forse tegenvaller. De zesde plaats van Hamilton leverde belangrijke punten op in het constructeurskampioenschap. Door de diskwalificatie ziet het team die volledig verdampen. Voor Hamilton zelf is het nog een extra klap in een seizoen dat al verre van vlekkeloos verloopt. Je zag eerder al dat de snelheid van de auto niet altijd stabiel is, en nu komt daar ook nog een technische diskwalificatie bij.
Het is nu aan Ferrari om te onderzoeken hoe dit kon gebeuren en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Voor Hamilton betekent dit vooral opnieuw focussen en proberen om de regie terug te pakken in de komende races. Jij weet dat de Formule 1 genadeloos is: één fout, hoe klein ook, kan het verschil maken tussen punten en nul op het rekest.
Vind jij het terecht dat Hamilton is gediskwalificeerd na de GP van China? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.