Max Verstappen uit scherpe kritiek op FIA: ‘Ik mag er niet over praten, maar het klopt niet’
Max Verstappen laat zich dit seizoen steeds vaker kritisch uit over de FIA, al moet hij zijn woorden goed wegen. De Nederlandse topcoureur kreeg onlangs een straf opgelegd na zijn crash met George Russell, maar wat Verstappen vooral dwarszit is dat hij er achteraf geen openlijk commentaar op mag geven. “Je mag nergens kritisch over zijn,” zei hij onlangs nog, verwijzend naar de strenge regels van de FIA onder president Mohammed Ben Sulayem.

In de beginjaren van zijn Formule 1-carrière was Verstappen minder terughoudend. Hij haalde geregeld fel uit naar de stewards en de beslissingen die werden genomen. Maar sinds de komst van Ben Sulayem en het aanscherpen van het beleid rondom publieke kritiek, houdt Verstappen zich gedeisd. De angst voor extra straffen en boetes zorgt ervoor dat hij zijn onvrede vaak voor zich houdt, ook als hij dat eigenlijk liever anders zou zien.
Na de Grand Prix van Saoedi-Arabië gaf Verstappen al aan dat hij zich ‘monddood’ voelde. “Ik weet dat ik hier niet mag vloeken, maar je mag ook niet kritisch zijn. Of het nu gaat om ‘schade’, ‘gevaar’, of iets anders – er zijn zo veel regels dat het onmogelijk is om vrijuit te spreken,” vertelde hij in Jeddah.
Ook na het incident met George Russell in Barcelona hield Verstappen zich opvallend stil, al liet hij wel doorschemeren dat hij niet blij was met de tien seconden straf en de vier strafpunten die hij kreeg opgelegd. Op de vraag wat hij ervan vond, zei hij simpelweg: “Ik hoef er niets over te zeggen. Het maakt toch niets uit, we kunnen nergens kritisch over zijn.” Hij richtte daarmee duidelijk een pijltje naar de FIA en het strenge regime rondom publieke uitspraken.
Verstappen gaf ook uitleg over het moment waarop de crash met Russell plaatsvond. “In de laatste bocht had ik een groot moment,” zei hij. “De harde banden hadden weinig grip, dat was echt pijnlijk. Eigenlijk hadden we geen banden meer over. Achteraf had het misschien beter geweest om niet te stoppen, maar ja, dat is altijd makkelijk gezegd achteraf.” Volgens hem was het vooral het gebrek aan grip door de harde banden dat leidde tot de moeilijke situatie.
Deze uitspraken illustreren het spanningsveld waarin Verstappen zich bevindt: een coureur die kritisch wil zijn over beslissingen die zijn races beïnvloeden, maar tegelijkertijd gevangen zit in de regels van een bestuursorgaan dat publieke kritiek streng bestraft. Of en hoe deze situatie zal veranderen, blijft vooralsnog onduidelijk.
Vooralsnog blijft Verstappen de regels volgen, maar het is duidelijk dat de viervoudig wereldkampioen zich niet altijd kan vinden in de manier waarop de FIA zijn rol invult binnen de Formule 1.