Max Verstappen, de gedreven Red Bull-coureur, heeft recent laten weten dat hij zijn rijstijl niet zal aanpassen, ondanks aankomende wijzigingen in de FIA-regels rondom aanvallen en verdedigen op het circuit.
Na een intens gevecht met McLaren-coureur Lando Norris tijdens de Amerikaanse Grand Prix op het Circuit of the Americas (COTA), waarin Verstappen aan de leiding bleef na een gewaagde remactie, klinkt er kritiek vanuit verschillende hoeken.
Maar Verstappen blijft vastberaden: zijn manier van racen blijft ongewijzigd, ook met de nieuwe reglementen op komst. De komende wijzigingen volgen na een incident waarbij Verstappen en Norris elkaar van de baan dreven, wat leidde tot een tijdstraf voor Norris en een discussie over de raceomstandigheden op circuits zonder grindbakken.
Verstappen en Norris botsen op COTA
Tijdens de slotfase van de race op COTA liep de spanning hoog op tussen Verstappen en Norris. Na meerdere pogingen slaagde Norris erin om naast Verstappen te komen, maar de Nederlander bleef hem voor door laat te remmen en behield zo zijn voorsprong.
Beide coureurs eindigden echter buiten de baan, waarbij Norris buitenom probeerde in te halen maar hierdoor alsnog naast het asfalt belandde. De FIA besloot vervolgens Norris een tijdstraf van vijf seconden te geven, waarmee hij zijn podiumplaats verloor aan Verstappen.
Dit incident maakte deel uit van een reeks acties en reacties op het circuit en riep vragen op over de veiligheidsmaatregelen en regels die de FIA momenteel hanteert.
Met name de ruime uitloopstroken op COTA dragen bij aan dergelijke situaties, omdat er weinig fysieke beperking is die coureurs dwingt om binnen de baan te blijven. Grindbakken, zoals te vinden op circuits in Oostenrijk, bieden bijvoorbeeld een natuurlijkere limiet en voorkomen dat rijders de bocht wijder nemen dan strikt noodzakelijk is.
FIA luistert naar rijders en stelt regels bij
In de rijdersbriefing voorafgaand aan de Grand Prix van Mexico uitten verschillende coureurs hun onvrede over de huidige regels.
Niet alleen Verstappen, maar ook andere rijders gaven aan dat de interpretatie en handhaving van de regels beter kan. De FIA heeft vervolgens aangekondigd rond de Grand Prix van Qatar wijzigingen door te voeren, met als doel toekomstige incidenten zoals die tussen Verstappen en Norris te voorkomen.
Hiermee wil de FIA naar eigen zeggen het racen veiliger en sportiever maken, vooral op circuits met uitloopstroken die de rijders onbewust uitnodigen tot meer risico’s.
De regelwijzigingen zullen voornamelijk gericht zijn op het verduidelijken van situaties waarbij een coureur aan de buitenkant probeert in te halen en zo de controle kan verliezen, zoals Norris ondervond.
Door dergelijke acties specifieker te omschrijven en consequent te bestraffen, hoopt de FIA dat dergelijke incidenten in de toekomst minder vaak zullen voorkomen.
Verstappen blijft onverstoord: “Mijn racestijl verandert niet”
Ondanks deze aanpassingen laat Verstappen weten dat hij niet van plan is om zijn rijstijl aan te passen. Op de vraag hoe hij tegenover de aankomende regelwijzigingen staat, reageert hij duidelijk: “Voor mij verandert er op het gebied van het racen zelf helemaal niets.
De regels kunnen altijd beter, daar moet je altijd naar streven, toch? Het is nooit perfect. Dat begrijp ik. In Austin kun je heel gemakkelijk gewoon offline rijden en daar begint het probleem,” vertelt Verstappen.
Verstappen is van mening dat de infrastructuur van de circuits zelf bijdraagt aan de problemen. “Als er een grindbak is, kom je nooit in die situatie terecht omdat de auto aan de buitenkant nooit zo laat remt omdat het risico bestaat dat je eraf gaat.
Hetzelfde geldt voor de binnenkant, want daar ga je altijd voorzichtiger naar binnen, dus dat scenario komt nooit voor,” legt hij uit. Hij suggereert dat circuits als COTA wellicht baat zouden hebben bij grindbakken om dergelijke incidenten te voorkomen, en wijst op Oostenrijk als voorbeeld.
Toekomstige impact van de FIA-regels
Het is nu afwachten hoe de FIA-regelwijzigingen precies vorm zullen krijgen en of andere coureurs hun strategie op het circuit zullen aanpassen.
Verstappen heeft echter al duidelijk gemaakt dat hij zich niet zal laten beïnvloeden door de wijzigingen. Met zijn directe stijl en zelfverzekerdheid blijft hij trouw aan zijn eigen aanpak, waarbij hij regelmatig de grenzen van wat mogelijk is op het circuit opzoekt.
Zijn reactie benadrukt ook het grotere debat binnen de sport over hoe regels moeten worden aangepast om veiligheid te waarborgen zonder de authenticiteit van het racen te verliezen.
De FIA-regels zullen waarschijnlijk ook invloed hebben op de toekomstige ontwikkelingen binnen de Formule 1, waarbij circuits wellicht worden aangepast om situaties zoals die tussen Verstappen en Norris te minimaliseren.
Grindbakken en andere fysieke beperkingen op de circuits kunnen een oplossing bieden, maar dit vergt tijd en investeringen. Ondertussen blijft Verstappen zich richten op zijn races, met of zonder nieuwe regels, vastbesloten om zijn stijl en aanpak ongewijzigd te laten.
Wat vind jij van Verstappens besluit om zijn rijstijl te behouden ondanks de nieuwe regels? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.