Max Verstappen en Lando Norris zitten midden in een intense strijd om de titel, waarbij vooral Verstappen risico’s lijkt te nemen. Zijn flinke puntenvoorsprong in het klassement geeft hem de ruimte om wat gewaagde manoeuvres te maken, iets wat bij Norris op minder begrip kan rekenen.
Steeds vaker rijst de vraag of de FIA moet overwegen om strenger op te treden, wellicht zelfs met de dreiging van diskwalificatie. Dit om te voorkomen dat de race-ethiek in de sport uit het oog verloren raakt.
Verstappen drukt zijn stempel met agressief racen
Het hele seizoen door hebben Verstappen en Norris het flink aan de stok met elkaar gehad, waarbij het vooral Verstappen is die opvallend agressief de confrontatie aangaat. Logisch, want met een flinke puntenbuffer heeft hij minder te verliezen dan Norris.
Terwijl de McLaren-coureur bij elke race voorzichtig zijn positie probeert te behouden, lijkt Verstappen zonder schroom in te zetten op risico. Dit zagen we bijvoorbeeld tijdens de races in Austin en Mexico, waar hij meermaals Norris op het randje van wat toegestaan is, verdedigde.
Deze toenemende agressie roept nu de vraag op of de FIA moet ingrijpen om de spanningen niet uit de hand te laten lopen.
Schumacher als precedent: lessen uit het verleden
Het is niet voor het eerst dat de FIA strenge maatregelen overweegt om onethisch racen tegen te gaan. In 1997 zorgde Michael Schumacher voor opschudding tijdens zijn titelgevecht met Jacques Villeneuve.
In een poging om zijn titel te veilig te stellen, probeerde Schumacher zijn rivaal in Jerez uit de race te rijden. Waar dit trucje eerder werkte in 1994 tegen Damon Hill, faalde Schumacher deze keer. Hij belandde in de grindbak en zag Villeneuve alsnog de titel pakken.
De FIA besloot hierop om Schumacher uit het rijdersklassement te diskwalificeren, hoewel hij zijn punten voor het constructeurskampioenschap mocht behouden. Deze maatregel gold destijds als een stevige waarschuwing dat doelbewuste botsingen niet getolereerd worden.
Hoe ver is Verstappen bereid te gaan?
Hoewel het incident met Schumacher inmiddels bijna drie decennia oud is, ziet het Britse platform PlanetF1 een parallel met Verstappen.
Volgens hen heeft Verstappen laten zien bereid te zijn om zijn titel te verdedigen met een even felle aanpak als Schumacher en Senna destijds deden. “Verstappen heeft laten zien dat hij bereid is om soortgelijke tactieken te gebruiken als Schumacher en Senna – maar hoe ver is hij bereid te gaan?
Je zou denken dat hij zijn rivaal [Lando Norris, red.] niet opzettelijk zou uitschakelen in de laatste paar races als dat in zijn voordeel zou zijn, maar kun je dit met zekerheid zeggen als er nood aan de man is?” schrijft PlanetF1.
Moet de FIA de diskwalificatie dreiging weer inzetten?
PlanetF1 stelt dat de FIA voor de laatste races van het seizoen een sterkere boodschap moet sturen, door de mogelijkheid van diskwalificatie in te zetten als afschrikmiddel.
Deze optie ligt onder de huidige regels al op tafel bij bewezen opzet in gevaarlijke situaties, maar wordt zelden gebruikt. Door de dreiging openlijk te benoemen, zou de FIA niet alleen Verstappen, maar ook toekomstige coureurs wijzen op de noodzaak van veilig en sportief rijden.
“Voor de laatste drie wedstrijden zou de FIA wellicht een hardere houding moeten aannemen en dit mee moeten nemen richting toekomstige titelgevechten,” stelt PlanetF1.
Red Bull’s rol in de race-ethiek van Verstappen
Een belangrijk aspect van de FIA-maatregelen in 1997 was dat Schumacher zijn punten mocht behouden voor het constructeurskampioenschap, wat destijds een compromis leek.
Maar PlanetF1 pleit ervoor dat de FIA een duidelijker signaal afgeeft door ook de constructeursstraffen aan te scherpen.
Dit zou betekenen dat Red Bull Racing direct gevolgen ondervindt als Verstappen zich niet aan de regels houdt. “Dit zorgt ervoor dat het team ook zijn steentje moet bijdragen om zijn coureur in toom te houden,” benadrukt PlanetF1.
Gelijke wapens voor een eerlijke strijd
Een ander punt van kritiek vanuit de media is dat Norris, die een achterstand heeft in het klassement, niet met dezelfde vrijheid kan racen als Verstappen.
De druk van het behoud van zijn positie en het vermijden van fouten beperkt hem in de risico’s die hij kan nemen, iets wat Verstappen vanwege zijn voorsprong wel kan doen. PlanetF1 noemt deze situatie oneerlijk en vindt dat de regels rondom opzettelijke aanvaringen en diskwalificatie herzien moeten worden.
“In dit specifieke seizoen zal Norris zeker niet de aanstichter zijn van zo’n incident [eventuele crash oid, red.] gezien zijn afnemende kansen [op de titel, red.]. Dit zou betekenen dat Verstappen (of welke coureur in zo’n geval dan ook) gedwongen zou worden om met meer consideratie rijden in de strijd met hun rivaal.”
Met deze oproep wil PlanetF1 de FIA ertoe aanzetten om voortaan zowel coureurs als teams een verantwoordelijkheid te geven, zodat iedereen met gelijke kansen en eenzelfde discipline de strijd om de titel kan voeren.
Wat denk jij? Moet de FIA strenger optreden en Verstappen straffen als hij te ver gaat? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.