Het Formule 1-seizoen van 2024 eindigt niet zonder controverse. McLaren ligt onder een vergrootglas na beschuldigingen van valsspelen met de bandenkoeling van hun MCL38. Volgens geruchten, aangezwengeld door Red Bull Racing, zou het team van Lando Norris en Oscar Piastri gebruik hebben gemaakt van een techniek waarbij water in de banden werd geïnjecteerd om deze koeler te houden. Dit zou McLaren een oneerlijk voordeel hebben gegeven tijdens races eerder dit seizoen.
Achtervleugel al eerder aangepast
Het is niet de eerste keer dat McLaren wordt beschuldigd van een technische overtreding in 2024. Eerder dit jaar verklaarde de FIA de achtervleugel van de MCL38 illegaal, waarna het team deze moest aanpassen. Nu lijkt de discussie opnieuw op te laaien, maar dit keer gaat het om een mogelijke manipulatie van de banden.
Volgens Red Bull zou McLaren een techniek hebben toegepast waarbij een kleine hoeveelheid water in de banden werd geïnjecteerd. Deze methode zou ervoor zorgen dat de banden niet oververhit raken, waardoor Norris en Piastri langere stints konden rijden met minder slijtage. Dit gaf McLaren een strategisch voordeel tijdens races, terwijl teams als Red Bull vaker worstelden met bandenslijtage.
Red Bull uit twijfels, Verstappen hint op verandering
De beschuldigingen kwamen naar buiten tijdens het raceweekend in Brazilië, waar Red Bull naar verluidt een klacht heeft ingediend bij de FIA. Max Verstappen hintte voorafgaand aan de race in Las Vegas op mogelijke illegale praktijken bij McLaren. Hoewel hij geen namen noemde, leek de Nederlander duidelijk te wijzen naar het team uit Woking.
“Hopelijk zijn er een aantal dingen veranderd, niet per se van onze kant,” zei Verstappen in een interview met De Telegraaf. “En hopelijk kunnen we nu de ware race-performance zien van elke auto.” De resultaten in Las Vegas ondersteunden zijn opmerkingen, want McLaren leek plotseling zijn sterke vorm kwijt te zijn.
McLaren ondermaats in Las Vegas
In Las Vegas viel McLaren volledig door de mand. Waar het team eerder in het seizoen uitblonk in bandenslijtage, kampte het in Nevada met grote problemen. Het Pirelli-rubber hield slechts enkele ronden stand, waardoor Norris en Piastri kansloos waren tegen Verstappen en andere concurrenten. De prestatie was een schril contrast met eerdere races, waar McLaren nog als serieuze bedreiging voor Red Bull werd gezien.
Voor Norris, die eerder dit seizoen drie Grand Prix-overwinningen behaalde, betekende de race in Las Vegas een bittere teleurstelling. De auto, die eerder zo consistent leek, kon de druk niet aan. Dit voedt de speculatie dat de snelheid van McLaren deels afhankelijk was van de controversiële bandenkoeling.
Vraagtekens over legaliteit en prestaties
De vraag blijft of McLaren daadwerkelijk een oneerlijk voordeel heeft gehad door de vermeende techniek, of dat de recente races in Brazilië en Las Vegas uitzonderingen waren. Red Bull’s twijfels over de legaliteit van de McLaren komen niet uit het niets, maar ook het team uit Woking heeft in het verleden vragen gesteld over de RB20 van Verstappen.
De FIA lijkt voorlopig stil te blijven over de beschuldigingen, maar mogelijk brengt het aankomende raceweekend in Qatar meer duidelijkheid. De hoge temperaturen daar zullen een zware test zijn voor de banden van alle teams, en eventuele verschillen in prestaties kunnen meer licht werpen op de situatie.
Blik op Qatar
Het Formule 1-seizoen nadert zijn climax, maar de controverse rondom McLaren blijft hangen. De beschuldigingen van valsspelen werpen een schaduw over de prestaties van het team en zijn coureurs. Of McLaren daadwerkelijk de grenzen van de reglementen heeft overschreden, zal wellicht de komende races blijken.
Wat denk jij: heeft McLaren onterecht voordeel behaald, of zijn de recente prestaties van het team puur toeval? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!