In het hart van Eindhoven is een nieuwe reclamecampagne van Ziggo uitgelopen op een onverwachte controverse. De tv- en internetprovider plaatste een groot reclamedoek aan de zijkant van het beursgebouw, waarop de logo’s van diverse voetbalclubs te zien zijn, waaronder die van PSV, Ajax, Feyenoord, AZ en Barcelona. Wat bedoeld was als een ode aan het voetbal, heeft echter een gevoelige snaar geraakt bij de PSV-fans.
Woensdagochtend vroeg bleek het reclamedoek te zijn beklad. De logo’s van de rivaliserende clubs Ajax, Feyenoord en AZ waren met rode verf onzichtbaar gemaakt, wat duidelijk de onvrede van sommige fans over het doek weerspiegelt.
De actie wekte al snel opschudding op sociale media, met name op X (het voormalige Twitter), waar een foto van het bekladde doek werd gedeeld. De PSV-aanhang vroeg zich hardop af waarom de logo’s van concurrerende clubs in hun stad moesten hangen, en de commotie was snel geboren.
Ziggo legt uit: “Verbroedering en verbinding uitstralen”
Volgens Ziggo was het doel van de campagne echter verre van provocerend. De provider wilde juist een gevoel van eenheid en trots uitstralen, door de clubs die Europees actief zijn, gezamenlijk te eren. Een woordvoerder van Ziggo verklaarde:
“Wij zijn fan van het voetbal en trots op de Nederlandse clubs die in Europees verband spelen. Na een heel mooi WK voetbal, waar we massaal samen juichten voor het Nederlands elftal, wilden we met deze campagne vooral oproepen tot verbroedering en verbinding uitstralen. Heel jammer dat dit nu gebeurt.”
De campagne is niet alleen in Eindhoven te zien, maar ook in andere Nederlandse steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Enschede en Alkmaar. Ondanks de goede intenties lijkt de boodschap in Eindhoven verkeerd te zijn gevallen, vooral bij de lokale supporters van PSV, die de aanwezigheid van de rivaliserende clublogo’s in hun stad als ongepast ervaren.
Politie en vervolging: wel of geen aangifte?
Het bekladde doek bracht ook de politie in beweging. Op X vroeg de politie openlijk aan Ziggo of zij aangifte zouden doen van vandalisme of vernieling.
Echter, Ziggo’s woordvoerder kon nog geen duidelijkheid geven over eventuele vervolgstappen: “Ik heb gezien dat de politie ons daar op X wel om vroeg, maar ik heb nog geen idee of we dat gaan doen.”
De oproep van de politie werd op sociale media met gemengde reacties ontvangen. Terwijl sommigen de inzet van de politie toejuichen, vinden anderen het een verspilling van middelen om achter voetbalsupporters aan te gaan voor een bekladding.
De politie verduidelijkte hun standpunt door te stellen dat “een van onze hoofdtaken de opsporing van strafbare feiten is en dit soort bekladdingen valt onder het strafbare feit vernieling.”
Reacties uit de samenleving: verdeeldheid over de bekladding
De reacties op de bekladding zelf variëren sterk. Sommige gebruikers op X noemen het een kinderachtige actie van de vandalen, terwijl anderen menen dat Ziggo dit zelf heeft uitgelokt door de logo’s van rivaliserende clubs prominent in Eindhoven te tonen.
De meningen zijn verdeeld, maar het incident heeft in ieder geval geleid tot een levendige discussie over de grenzen van rivaliteit in het voetbal en de rol van commerciële uitingen in dit spanningsveld.
Voor Ziggo is het nu vooral hopen dat de negatieve aandacht de promotie van hun sportaanbod niet in de weg staat. Dit seizoen heeft Ziggo namelijk de exclusieve rechten verworven voor de UEFA-competities, waaronder de Champions League, Europa League en Conference League.
Ondanks de ophef in Eindhoven, blijft het de vraag of de controverse invloed zal hebben op de kijkcijfers van Ziggo Sport.
Ziggo had met de campagne een positieve boodschap voor ogen, maar het incident in Eindhoven toont aan dat voetbalpassie soms moeilijk te verenigen is met marketingdoelen.
Of de actie van de vandalen nu als een begrijpelijke uiting van clubliefde wordt gezien of als zinloze vernieling, één ding is duidelijk: het verhaal heeft veel mensen in beweging gebracht.
Wat vind jij van de situatie rondom het reclamedoek van Ziggo in Eindhoven? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.