Helmut Marko heeft recent bevestigd dat de rijdersopstelling van Red Bull Racing en het zusterteam Racing Bulls dit seizoen ongewijzigd blijft. Max Verstappen en Yuki Tsunoda vormen het duo voor het hoofdmateriaal van Red Bull, terwijl Liam Lawson en Isack Hadjar hun seizoen bij Racing Bulls afmaken. Maar de echte veranderingen staan gepland voor 2026, en daar hangt een grote vraag over Max Verstappen.

De geruchten over een mogelijk vertrek van Verstappen bij Red Bull blijven maar aanhouden, zelfs na het vertrek van teambaas Christian Horner. De Nederlandse kampioen, die al meerdere wereldtitels behaalde met Red Bull, lijkt voor een cruciaal moment in zijn carrière te staan. Blijft hij trouw aan het team dat hem naar de top bracht? Of gaat hij alsnog de overstap maken naar Mercedes, waar Toto Wolff al ruim anderhalf jaar openlijk zijn interesse toont?
Vanuit Verstappens kamp klinkt weinig bevestiging of ontkenning over zijn toekomstplannen. Wel meldde De Telegraaf onlangs dat Horner’s vertrek geen directe invloed heeft op Verstappens besluitvorming. Zijn verlenging bij Red Bull hangt vooral af van de technische vooruitgang die het team kan boeken met de auto. Lukt het niet om de auto competitief te houden, dan lijkt een overstap naar Mercedes steeds waarschijnlijker. Dit zou een enorme verschuiving betekenen in het krachtsveld van de Formule 1.
Ondertussen lijken de ontwikkelingen bij het zusterteam Racing Bulls ook volop in beweging. Isack Hadjar, dit jaar sterk presterend, lijkt een vaste waarde te worden in de toekomst van Red Bull. Er wordt breed gespeculeerd dat Hadjar volgend seizoen wellicht al door kan schuiven naar het hoofdteam. Maar dat roept meteen de vraag op wie hij dan zou vervangen: Yuki Tsunoda, die al een jaar actief is bij Red Bull Racing, of misschien toch Verstappen zelf, als hij besluit te vertrekken.
De kans dat Verstappen daadwerkelijk vertrekt, wordt steeds realistischer. Volgens betrouwbare bronnen, zoals de New Zealand Herald die bekendstaat om nauwkeurige Red Bull-geruchten, is Liam Lawson dichtbij een contractverlenging voor 2026 bij Racing Bulls. Maar Isack Hadjar’s toekomst bij Racing Bulls lijkt onzeker, mede door het sterke geluid rondom Arvid Lindblad. Lindblad, die recent al een vrije training en een besloten test voor Red Bull reed, wordt gezien als een serieuze kandidaat om in 2026 naast Lawson te rijden.
Dat Hadjar niet meer genoemd wordt als Racing Bulls-coureur, wijst er juist op dat hij een stap hogerop maakt. Hij wordt door Red Bull gezien als de volgende grote talent dat klaarstaat voor het hoofdmateriaal. Hadjar zelf gaf aan dat hij nog niet denkt dat hij op hetzelfde niveau kan presteren als Verstappen, maar mocht Verstappen vertrekken, zou dat helemaal niet nodig zijn. Dan zou Hadjar samen met Tsunoda het nieuwe gezicht van Red Bull Racing kunnen worden.
Al met al hangt er dus een grote onzekerheid rond Verstappens toekomst. De komende maanden worden cruciaal: blijft hij bij de stal die hem tot viervoudig wereldkampioen maakte, of kiest hij voor een nieuw avontuur bij Mercedes? En welke gevolgen zal dat hebben voor de line-up bij Red Bull en Racing Bulls? Vast staat dat 2026 een jaar van grote veranderingen kan worden binnen de Formule 1, met Verstappen mogelijk als blikvanger van een compleet nieuw hoofdstuk.